Japonské značky mají k autům jiný přístup, než ty evropské. Mají jiné priority i styl, no a co je hlavní, nebojí se dělat věci jinak. V tomto směru stojí v čele Mazda. 

7D2 7374

SUV CX-5 zraje jako víno. S každým faceliftem vypadá líp a ten poslední jí dodal na agresivitě i luxusním vzhledu. My jsme navíc dostali hodně zajímavou barevnou kombinaci pastelové hnědo-šedé se svítivě zelenými doplňky na masce i v interiéru. 

7D2 7407

Auto vyniká hlavně čistými oblými liniemi. Moc ostrých úhlů tu nenajdete a působí to dohromady velmi elegantně. Všemu dominuje velká přední maska, která volně přechází do relativně malých světlometů. Zajímavým doplňkem jsou chromy pod maskou a okolo oken, které rozbíjí velké plochy a dodávají autu luxusnější vzhled. I na poslední generaci CX-5 najdete černé lemování okolo podběhů a prahů. Je ale mnohem menší a méně výrazné, což vzhledu auta dospělo. Pořád je to ale velmi praktický prvek. 

7D2 7397

Zajímavý je určitě i interiér. Ten náš je doplněný o křiklavě zelené doplňky, které dodávají autu tak nějak hravý vzhled. Pokud chcete něco, co vás odliší, je to rozhodně zajímavé řešení. I uvnitř auta najdete pár věcí, které jsou jiné, než u konkurence. Začíná to palubní deskou. Ta kombinuje klasické budíky s kulatým displejem uprostřed auta. Prostředí je to přehledné a čitelné. 

7D2 7393

Uprostřed palubní desky je displej, který není dotykový, ale ovládá se otočným ovladačem na středovém tunelu. Pohyb v menu je intuitivní a jednoduchý. Jednotlivé funkce nejdou do hloubky a k většině nastavení se dostanete na dvě kliknutí. Okolo ovladače jsou pak tlačítka pro rychlou volbu, která vás dostanou k hudbě, navigaci, telefonu, nebo na hlavní obrazovku.

7D2 7391

Volič automatu má klasickou podobu, vedle něj pak najdete tlačítko ruční brzdy. No a pak už je tu jen sada základních tlačítek na to, co chcete mít zkrátka při ruce, jako je zapnutí výhřevu, nebo nastavení klimatizace a topení. Všechno je maximálně přehledné a v podstatě nic nemusíte hledat. 

7D2 7403

Stejné je to i na multifunkčním volantu, i když ten je tlačítky pokrytý celkem bohatě. I tak se dá ale vše najít na první dobrou včetně nastavení adaptivního tempomatu. Za zmínku ještě stojí průhledový displej. Ten je řešený výklopným sklem na kapličce přístrojů. Je nastavitelný a zobrazuje přehledně a dost kontrastně. 

7D2 7395

Radost z řízení

 Pod kapotou Mazdy se skrývá  dvou a půl litrový hybridní čtyřválec spalující benzín. Ten má výkon 143 kW a točivý moment 258 Nm. Spojený je výhradně s šestistupňovým automatem. Je to nejvýkonnější motorizace, kterou můžete v CX-5 mít. Na stovku rozjede velké SUV za 9,3 sekundy a dál ho dostane až k hranici 200 km/hod. Super je, že motor není přeplňovaný a máte z něj takový ten pravý požitek, který dokáže nabídnout jen velká atmosféra. 

7D2 7303

I zvuk má celkem pěkný, což si uvnitř moc nevychutnáte. Za volantem si ale užijete nebývalé pohodlí. Sedačky jsou tak akorát tuhé a pojmou vaše tělo tak, že se v zatáčkách budete cítit jako spojení s autem.

7D2 7370

A budete to potřebovat, protože Mazda klame tělem. I když váží 1,7 tuny, chová se v zatáčkách vzorně. Na změny směru reaguje okamžitě a do zatáčky jí nemusíte přemlouvat. To jsou vlastnosti, o kterých se většině SUV ani nezdá. 

7D2 7353

Najednou máte chuť vyměnit dálnici za rozbitou okresku plnou zatáček a užívat si zátah benzínového motoru v kombinaci s vyváženými jízdními vlastnostmi Mazdy. Teda já jsem to tak rozhodně měl. 

7D2 7333

S řízením a motorem drží krok i převodovka. Ta je rychlá a řadí plynule. Auto navíc můžete přepnout do tří režimů: pro běžnou jízdu, sport a offroad. V každém z nich se změní nastavení motoru i převodovky. 

7D2 7358

Krok samozřejmě drží i brzdy, které si s těžkým autem bez problémů poradí, ale to už dnes asi není ničím výjimečným.

7D2 7349

Nebojí se umazat

Na farmu, nebo expedici bych si asi CX-5 nebral, ale na rozbahněných cestách nás celkem přesvědčila. Pohon 4x4 funguje bezvadně a vy jako řidič vlastně moc nevnímáte, že by se pod autem dělo něco nepřístojného. 

7D2 7385

I podvozek v offroadovém režimu pracuje slušně a při svižnější jízdě po polňačce jsem neměl pocit, že se auto musí nezbytně zlomit vejpůl.

7D2 7381

Prostě pokud si občas rádi zajedete po polňačce k rybníku, na chalupu, nebo rádi jezdíte na hory, Mazda vás určitě nezklame.  

Je jiná

Mazda se rozhodně nebojí dělat věci jinak. Určitě to ale nedělá špatně. Soustředí se na detaily a snaží se namísto zahlcení řidiče funkcemi udělat auto jednoduché a intuitivní. Navíc ještě perfektně ovladatelné. No a co především, přináší řidiči radost z jízdy, což je faktor, který se dnes už moc nenosí.

7D2 7324