Jen málokterá značka v motocyklovém světě vyrostla tak rychle, jako čínské CFMOTO. Od prvních pokusů ve třídě velkých motorek uplynulo sotva pár let a teď tu před námi stojí plnohodnotné dospělé cestovní enduro, které má ambice zatopit zavedené konkurenci ve své třídě. 

7D2 7439

Než jsme se svezli na produkčním kusu MT800, který si můžete koupit uplynulo celkem dost času. Už minulý rok jsme sice mohli testovat předprodukční kus, který byl téměř hotový, ale přeci jen pár změn na motorce ještě proběhlo včetně nové řídící jednotky, což je změna vskutku nezanedbatelná. Teď je tu ale MT hned ve dvou verzích, Sport a Touring. Největší rozdíl je v kolech, kdy Sportka je na lijácích, kdežto Touring, kterou máme v redakčním testu je obutý na poctivých drátěných kolech. Tato nabídka je celkem logická, je totiž spousta lidí, kteří si cestovní enduro pořizují kvůli výšce, pohodlí a dírám na silnici, ti ale drátěná kola neužijí. No a pak je tu skupina jezdců, kteří to s terénem a expedicemi myslí vážně, no a pro ty je tu verze Touring.

7D2 7431

Design je samozřejmě subjektivní věc, ale MT rozhodně nevypadá zle. Motorka je na první pohled mohutná a působí jako daleko větší kubatura. Prostě jako dospělé cestovní enduro. Všemu dominuje velká maska s LED světly, které doplňují sériově namontované mlhovky. Nemůže chybět ani trojice hliníkových kufrů. Ty působí velmi kvalitě a pevně a snad vydrží i nějaké to odložení na bok. K tomu jsou tu ještě padací rámy na bocích. Vzhledem k tomu, že ten pravý má na sobě pár odřenin, už si svou zkouškou prošel. No a pak je tu ještě poctivý kryt pod motorem.

7D2 7437

Srdcem a samozřejmě i zdrojem všech emocí je motor. Ten je postavený ve spolupráci s rakouskou KTM a má mnoho společného s agregátem v KTM Adventure 790. Jde o kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 799ccm. Výkon motoru je 67 kW při 9250 otáčkách. Točivý moment je pak slušných 75 Nm. Motor je možné přepnout do dvou režimů - Sport a Rain. Je navíc ovládaný elektronicky, takže mezi pravou rukojetí a motorem už nevede lanko, ale kabel. Výkon potřebujete pro rozhýbání 231 kg. To je celkem standardní číslo v dané třídě. 

7D2 7435

Podstatný je i podvozek. Vpředu je nastavitelná USD vidlice KYB. Vzadu klasický centrální tlumič stejné značky. O zpomalení se starají brzdy J.Juan s ABS. 

7D2 7434

Pracoviště řidiče je přehledné a odpovídá současným trendům. Palubní desku tvoří velký plnobarevný TFT displej, který zobrazuje přehledně vše, co je třeba a hlavně ho můžete ovládat tlačítky na levém řídítku. Tam je i ovládání tempomatu a spínač mlhových světel. Hlavní světlomet funguje automaticky. 

7D2 7470

Ergonomie je příjemná a přesně taková, jakou čekáte od cestovního endura. Široká řídítka padnou dobře do ruky. Rukojeti jsou příjemně úzké a ovladače jsou tam, kde je čekáte. I ergonomie mezi sedlem a řídítky je stejně příjemná, ale MT bude vyhovovat spíše vyšším jezdcům. Přední plexištít si můžete výškově nastavit, což má až nečekaný účinek. 7D2 7475

Kamkoliv

MT je velké cestovní enduro, které má ambice bavit na každém kilometru, ale taky jich polykat stovky na dlouhých cestách. Tomu je uzpůsoben podvozek i celá filozofie motorky. Dvouválec má příjemný zvuk, který tlumí výfuk umístěný postaru na stranu motorky. To má za následek úbytek místa v pravém kufru. 

7D2 7467

Motor je slušně použitelný už od nějakých 3000 otáček a nechá se ochotně točit až k omezovači. To ale moc nemá smysl, zátah už se tam ztrácí a nejvíc srandy zažijete mezi šesti a devíti tisíci. S motorem je výborně sladěná převodovka. Ta je dost rychlá a přesná, ale hlavně dobře zpřevodovaná, takže můžete naplno využít potenciál motoru od trialové jízdy v terénu na jedničku, až po rychlé dálniční přesuny na šestku, která nenechává motor zbytečně přetáčet. 

7D2 7432

V terénu samozřejmě pocítíte váhu motorky a hlavně silniční gumy, které jsou na MT obuté. Zůstávám tedy na bezpečné půdě suché šotoliny, kde si můžu užít dlouhé drifty. I vestoje se dá motorka přesně ovládat, jen mi trochu překáží široká nádrž mezi koleny. Naopak super jsou široká řídítka, díky kterým mám neustále kontrolu nad předním kolem a můžu včas korigovat i smyky. Praktické jsou bastery, které v terénu chrání páčky a na silnici zase ruce před nepřízní počasí. 

7D2 7441

Dobře funguje i spojka, která je sice ovládaná lankem, ale i tak na ní stačí jeden, nebo dva prsty a můžete tak v klidu držet řídítka a zároveň dávkovat výkon přesně tak, jak potřebujete. Podvozek v terénu pracuje podle očekávání a menší nerovnosti žehlí naprosto spolehlivě. Když si někde poskočíte, podvozek to zvládá, ale váha motorky je znát. S MT si ale můžete dovolit hodně a osobně by mě zajímalo, jak by motorka fungovala na ostřejších pneumatikách. 

7D2 7443

Na silnici je to ale jiná písnička. Tady gumy pracují jak mají a můžete si na nich dovolit opravdu hluboké náklony. Jen škoda, že moji kolegové přede mnou jezdili jen rovně a zadní pneu měla uprostřed vyjetou parádní placičku. I tak se ale MT vrhalo do zatáček naprosto jistě a nestalo se mi, že by se motorka zavlnila, nebo mi nedala vědět, že se blíží na hranu trakce. A je celkem jedno, jestli jsem projížděl utažené zatáčky v horách, nebo rychlé oblouky na okreskách.

7D2 7445

Na silnici pracuje podvozek stejně dobře jako v terénu a je celkem jedno, jak kvalitní povrch máte pod koly. Na rozbitém asfaltu je podvozek jistý, neodskakuje a drží stopu. Tady není co vytknout. Dobře fungují i brzdy, zejména ta zadní je akorát citlivá a dobře se dávkuje. Vpředu bych čekal trochu razantnější záběr, zejména když jsem jezdil se spolujezdkyní. 

7D2 7446

Na dlouhých cestách se projeví každé nepohodlí, které na motorce máte. Mě nic vyloženě nevadilo, ale jezdci menších postav mohou mít problém s celkem vysoko posazenými a širokými řídítky. Skvěle funguje kapotáž a přední štít. Na jezdce se nedostane skoro žádný proud vzduchu a i spolujezdec je dobře chráněný a za jezdcem se netvoří nepříjemné turbulence. 

7D2 7454

Pár lidí se mě ptalo, jestli má motorka dost výkonu. Odpověď je jednoduchá, výkonu není nikdy dost. Ale osmistovka si s motorkou celkem dobře poradí a ani ve dvou motoru vyloženě nedochází dech. Výkonu je tak akorát, aby motorka byla dost svižná, ale dobře čitelná i pro méně zkušené jezdce. Navíc má zajímavou spotřebu, která se i při hodně neopatrném zacházení pohybovala okolo pěti litrů. Při objemu nádrže 21 litrů tak máte hodně slušný dojezd. 

7D2 7465

Velký skok pro CFMOTO

 Když se podívám na první motorky od CFMOTO a nové MT, je to obrovský rozdíl. Nejde jen o techniku, ale i o design a hlavně kvalitu. Vím, že to zní trochu jako klišé, ale když byste na MT nalepili logo nějakého japonského výrobce, nikdo by se nad tím nepozastavil. Pokud si tedy nekupujete motorku proto, abyste udělali dojem značkou, je MT super parťák na cestování po silnici i šotolinách, nebo prostě jen toulání se krajinou. CFMOTO navíc prokázalo, že motorky jsou spolehlivé a nepodařilo se mi najít majitele, který by byl nespokojený s fungováním motorky. No a pak je tu samozřejmě cena. Ta už není dramaticky nižší, než u konkurence, ale za 276 000 korun dostanete motorku, která je připravena vyrazit na cesty a má všechno, co můžete potřebovat. 

7D2 7471

Text: Matěj Oliva

Foto: Tereza Olivová


CFMOTO
300SR
Sportovní motorka kategorie A2 v italském designu
Cena 102 990,-
www.cfmoto.cz
CFMOTO
650MT
Bestseller ze společné dílny CFMOTO a KTM
Ceny od 149 990,-
www.cfmoto.cz
Záruka
5 let

na všechny stroje
CFMOTO
www.journeyman.cz
CFMOTO
GLADIATOR
Z1000
SPORT
Agresivní budoucnost na dosah ruky!
www.cfmoto.cz
CFMOTO
300SR
Sportovní motorka kategorie A2 v italském designu
Cena 102 990,-
www.cfmoto.cz