Enyaq byl už od prvního představení studie a prototypu pod drobnohledem médií a věřím, že vám jeho příchod neunikl. Teď je tu ale sériové auto, které máme možnost prověřit a otestovat, zda může fungovat jako plnohodnotné SUV a jediné auto v rodině.
Na první pohled je na Enyaqu patrná designová linie současných Škodovek. I tak se ale dokáže odlišit a hlavní roli hraje přední maska, které samozřejmě chybí "glil" sání vzduchu k chladiči. Díky tomu je na první pohled poznat, že proti vám nejede Karoq ani Kodiaq, ale právě elektrická škodovka.
Uvnitř už je to pak úplně o něčem jiném. Samozřejmě je tu pár prvků, které známe z jiných škodovek, jako třeba páčky ovládání světel a blinkrů. Maximum interiéru je ale šitého na míru pro Enyaq volantem počínaje a palubní deskou konče. Auto je výkladní skříní toho, co Škodovka v současné době dokáže nabídnout a nechybí tu celá řada zajímavých prvků. Jedním z nich je úložný prostor pod středovým tunelem, kde chybí převodovka, takže tu vzniklo volné místo. Všemu ale vévodí velký multifunkční "tablet" uprostřed palubní desky, který vám zprostředkuje všechny informace a ovládání většiny funkcí auta. Palubní deska jako taková je pak absolutně minimalistická a tvoří jí jen malý displej. Ono na něm vlastně ani není moc co zobrazovat. Najdete tu stav baterie, dojezd, rychlost a údaje z tempomatu a GPS.
Já osobně jsem se pak orientoval hlavně za pomoci Head Up Displeje, který je promítaný přímo na přední sklo a je perfektně čitelný. Z těch méně zásadních zajímavostí pak můžeme zmínit třeba dotykové ovládání osvětlení a střešního okna, nebo možnost nastavení ambientního osvětlení interiéru auta. Všechny detaily jsou v autě perfektně zpracované a interiér působí velmi luxusně a nebýt loga na volantu, řekli byste, že sedíte v autě jedné z prémiových značek.
Auto pro každý den
Většina elektromobilů je prezentována jako auto na krátké vzdálenosti, nebo do města a většina odpůrců elektromobility vám řekne, že s tímhle do Chorvatska s kufrem plným konzerv a piva prostě nedojedete. Ještě před pár lety to platilo, ale s Enyaqem si to Chorvatsko klidně můžete střihnout. Reálný dojezd při našem testování překročil 450 km, což je vzdálenost, která bohatě stačí, ostatně kolikrát jste ujeli víc než 500km na jeden zátah? Díky DC nabíjení stačí na pár minut zastavit na kafe u rychlé nabíječky a pokračujete s dalšími stovkami kilometrů navíc. Já jsem pak ještě dával auto nabíjet z běžné zásuvky každou noc, což sice není nejrychlejší, ale během noci získáte dejme tomu 100 kilometrů, což třeba na dojíždění do práce bohatě stačí. Enyaq má časovač nabíjení, takže si v klidu můžu nastavit nabíjení pouze při nočním proudu a zase něco ušetřím.
Co si ale budeme povídat u auta za bezmála jeden a půl milionu nejde ani tak o úsporu, jako o požitek z jízdy elektrickým autem. A ten je u Enyaqu dokonalý. Na papíře sice 150kW nevypadá nijak závratně, ale nezapomeňte, že je to výkon elektromotorů s okamžitým nástupem točivého momentu, který je přenášen na všechna čtyři kola. Díky tomu můžete zažít zrychlení sportovního auta i v SUV.
Stejně jako spalovací škodovky má i Enyaq možnost nastavení jízdních režimů - ECO, SPORT, STANDARD, COMFORT a INDIVIDUAL. U motoru je hlavní změna v případě ECO režimu, který šetří baterii, u ostatních nastavení jde pak hlavně o změny v chování podvozku.
No a tím se dostáváme k největšímu překvapení, který si pro mě Enyaq přichystal. Většina elektromobilů na trhu jsou spalovací modely předělané na elektrický pohon a podvozky většinou nezvládají větší hmotnost. Enyaq je ale od začátku pouze elektromobil a je to vidět. Podvozek je pocitově mnohem komfortnější, než třeba u Kodiaqu a je jedno, jestli v klasické verzi, nebo RS. Nerovnosti filtruje podvozek Enyaqu dokonale a pokud si nastavíte režim COMFORT, tak se cítíte jak v Rolls Royce. Na pohodlí nic nemění ani oprvdu velká kola s opravdu nízkým profilem pneumatik.
Terén? Chce to lepší gumy
Tahat naleštěného Enyaqa do lesa se mi úplně nechtělo, ale přeci jen pár výjezdů jsme zkusili. Dokud jsem byl na trávě, nebo tvrdém podkladu, šplhal Enyaq jak kamzík, ale jakmile došlo na mokrou cestu, je po legraci. Auto má kontrolu trakce, která ho dlouho udrží ve hře, ale jakmile sportovní hladké pneumatiky ztratí grip, jste v koncích. V terénu je to s elektrickým pohonem takové všelijaké. Líbí se mi krouťák elektromotorů a záběr hned od nuly, ale zároveň mi trochu chybí zpětná vazba od kol a podvozku. Když přidáte plyn, tak vlastně nevíte, kolik ho jde na kola, zda už zabírá kontrola trakce, nebo jestli ještě musíte přidat, aby se auto hnulo. To může být trochu zrádné třeba v zimě na sněhu.
Budoucnost je skvělá
Elektromobilů, které můžete používat jako jediné auto v rodině moc není, ale Enyaq mezi ně rozhodně patří. Přináší komfort a radost z jízdy elektrického auta, ale v podstatě vás ničím neomezuje, jako menší modely. No a cena? SUV v podobné výbavě koupíte za podobnou, nebo vyšší cenu,...
Fotogalerie