d3b0bb07 adad 4b80 a059 94c20c76cdd7

Před pár lety Honda předělala model Rancher Rubicon, přidala DCT (Dual Clutch Transmission) převodovku jako volitelnou variantu a udělala pár kosmetických změn, takový facelift. A to bylo dost, aby si čtyřkolka vysloužila všeobecnou oblibu. Model 2020 zaznamenal řadu drobných upgradů, které vyladily čtyřkolku tak, že se nám opravdu líbí, a hned vám řekneme proč!

2016 honda foreman rubicon 500 atv specs engine tn

Mít, či nemít DCT

Drtivá většina čtyřkolek využívá klasický variátor – CVT. Některé značky ho umí naladit lépe, některé hůř, ale obecně jde o systém, který trpí relativně malou životností řemenu, citlivostí na hrubé zacházení například v bahně, no a v neposlední řadě na ztrátu výkonu, o který přicházíte při přenosu síly řemenem. Oproti tomu je dvojspojková převodovka jednoznačně efektivnějším řešením. U prvních modelů, které ji využívaly, panovala obava ze spolehlivosti, ta se ovšem rychle vytratila a zbylo jen to dobré. Jediným neduhem DCT je tak cena takového systému, který je podstatně složitější než variátor. 

2016 honda foreman rubicon dct engine transmission

Automatická převodovka vám dává mnohem více možností ovlivnit chování čtyřkolky. Můžete ji přepnout do automatického režimu, kde o řazení v podstatě ani nevíte, nebo si řadit sami tlačítky na řídítku. Poslední generace převodovky se navíc umí „naučit“ váš jezdecký styl a podle něj přizpůsobuje řazení rychlostních stupňů. Čím agresivněji jezdíte, tím agresivněji se chová převodovka. Ještě před pár lety jsme doporučovali pro agresivnější jízdu využívat manuální režim, ale to už je minulostí, teď můžete klidně divočit i s automatickým režimem. 

2016 honda foreman rubicon seat atv 500 fourtrax

Další důležitou změnou je nový systém brzdění motorem. Faktem je, že Rubicon modelové řady 2020 je asi nejlépe brzdící čtyřkolka, kterou jsme testovali. Brzdění motorem má dva režimy a v kombinaci s manuálním režimem převodovky funguje skvěle hlavně ve dlouhých sjezdech – zapnete vyšší účinnost, zařadíte jedničku a můžete se pomalu kontrolovaně sunout ze sjezdu bez obav ze změn rychlosti, nebo nestability. 

Výkonnější

Rubicon původně přišel s motorem o objemu 475 ccm. Model 2020 ale dostal nový jednoválec SOHC chlazený kapalinou o objemu 518 ccm. S větším objemem je samozřejmě spojený nárůst výkonu a točivého momentu, který je hodně znát zejména v nízkých otáčkách. Co je ale daleko zajímavější, je průběh výkonu. Je naprosto lineární a nechce se mi věřit, že jde jen o jednoválcovou čtyřkolku. Na stisk plynové páčky reaguje čtyřkolka naprosto příkladně, žádné skokové nárůsty výkonu, žádné zbytečné hrabání, jen perfektní kontrola nad situací a trakcí. 

2016 honda foreman rubicon 500 atv diff lock 4x4

Opět je potřeba vyzdvihnout perfektní spolupráci převodovky a motoru, která dělá z jízdy opravdový zážitek. Minimální vibrace, jemný chod a v podstatě neznatelné řazení se Hondě povedlo dostat do perfektního mixu. 

Náhon 4x4

Systém náhonu na všechna kola se u Hondy jmenuje Traxlok. Jde o podobný systém, který využívá Can-am a dokáže při prokluzu jednoho z předních kol uzavřít na určitou dobu diferenciál a přenést tak výkon na obě kola. Nechybí samozřejmě posilovač řízení, který vám pomůže v takovém případě v zatáčení a kontrole nad čtyřkolkou. V rámci testování jsme zkoušeli namísto 25“ pneumatik Maxxis obout větší 27“ gumy s badlocky. Je třeba přiznat, že čtyřkolka na nich vypadala fakt dobře, ale jinak jsme větší rozdíl v jízdě a ovládání nepostřehli. A na tom se shodli všichni testovací jezdci, kteří se na Hondě svezli. 

2016 honda fourtrax foreman rubicon 500 review atv

Pozpátku

Jeden z mála problémů, který jsme měli se starší generací Rubiconu, bylo řazení zpátečky. Museli jste zmáčknout páčku zpátečky, k tomu šlápnout na brzdu a na voliči automatu pak zařadit zpátečku. Bylo to hodně komplikované a pomalé. Udělat to rychle a několikrát za sebou bylo opravdu náročné. Nový Rubicon to má mnohem jednodušší. Je tu zkrátka páčka pro zařazení zpátečky. Nic víc, nic míň. Je to rychlé a jednoduché, a pokud používáte čtyřkolku třeba k úklidu sněhu, rozhodně to oceníte.

Osedlejte kvalitu

Rubicon disponuje nezávislým zavěšením na obou nápravách, které tvoří dvojitá A ramena. Zdvihy jsou zhruba 18,5 centimetru vpředu a 21,5 centimetru vzadu. Honda podvozky vždycky uměla a Rubikon není výjimkou. I se základními komponenty a v základním nastavení funguje výborně. Nejinak jsou na tom brzdy. Vpředu mají kotouče průměr 190 mm, vzadu pak 170 mm. Brzdy jsou propojené a ovládané buďto páčkou na pravém řídítku, nebo pedálem. Bohužel spojení všech brzd do jednoho ovladače je trendem poslední doby a mají to tak všechny čtyřkolky z homologačních důvodů, pokud ale plánujete nějaký ten trial nebo podobné radovánky, je lepší rozdělit systém na dva samostatné okruhy pro předek a zadek. 

rubicon 520 dct deluxe 12128 1264

Velmi dobrá je ergonomie Hondy. Řídítka mají ideální rozměry i úhel pro pracovní nasazení i nějakou tu zábavu. Co ale opravdu vyčnívá, je sedačka. Honda přidala o dva palce silnější pěnovou výplň a protiskluzový potah. To udělalo z Rubikonu stroj s jednou z nejkomfortnějších sedaček na trhu. Jediné, co nám na sedle vadilo, je intenzita, s jakou pohlcuje teplo od slunce. Čtyřkolku stačí nechat chvíli na sluníčku a sedlo je horké tak, že je těžké na něm udržet ruku. 

IMG 4925

Schopnosti

Rubikon přichází s klasickými ocelovými nosiči, které mají po vzoru konkurence speciální upínací systém, na který pasuje široké příslušenství od Hondy. Přední nosič unese 99 liber, zadní 187 liber. Zajímavé je, že Honda nemá v základu tažné zařízení, ale pouze přípravu pro jeho jednoduchou montáž. U konkurence jsme si už zvykli, že to je standardní výbava. Každopádně Honda utáhne až 600 kg. Myslelo se ale i na menší náklad a na čtyřkolce je řada menších schránek na drobnější věci. Jednu najdete vpředu, jednu před kolenem a třetí vzadu. Největší je právě ta zadní, která je skrytá pod zadním nosičem za světlem. 

V terénu

I když Honda Foreman Rubicon funguje perfektně jako neúnavný pracovní stroj, Japonci dobře vědí, že je potřeba pilovat i sportovní vlastnosti čtyřkolky, která se v předchozích generacích osvědčila jako skvělý společník na expedicích i na trailech v horách. O tom, jak dobrý je motor a jak dobře se dávkuje jeho výkon, jsme už psali a v terénu to vynikne ještě víc. Stejné je to s převodovkou, která velmi plynule přenáší výkon na kola. Dobré jsou nášlapy s ostrými stupačkami, které vám umožní dobrou kontrolu nad strojem a nehrozí sklouznutím nohy. 

IMG 4875

Takže, abychom to shrnuli. Naše zkušenost s Hondou TRX520 Fourtrax Rubicon 4x4 Automatic DCT EPS byla až extrémně pozitivní. Tahle mašina má dobře našlápnuto stát se bestsellerem ve své třídě na severoamerickém trhu. Pokud uvidíte tuhle mašinu v terénu, dejte si pozor, protože toho umí fakt hodně. V České republice bohužel v současné době není Rubicon v nabídce (pozn. red.)

Text: Stephen Millet

Foto: Autor


CFMOTO
300SR
Sportovní motorka kategorie A2 v italském designu
Cena 102 990,-
www.cfmoto.cz
CFMOTO
650MT
Bestseller ze společné dílny CFMOTO a KTM
Ceny od 149 990,-
www.cfmoto.cz
Záruka
5 let

na všechny stroje
CFMOTO
www.journeyman.cz
CFMOTO
GLADIATOR
Z1000
SPORT
Agresivní budoucnost na dosah ruky!
www.cfmoto.cz
CFMOTO
300SR
Sportovní motorka kategorie A2 v italském designu
Cena 102 990,-
www.cfmoto.cz