Jako jediná redakce z České republiky jsme měli tu čest účastnit se představení nové generace legendárního Outlandera, které se konalo v Portu. Očekávání byla velká, nový motor, nový podvozek, jak to bude fungovat?
Can-am se nikdy nebál inovací. Platí to už pro první generaci Outlanderu, kterou jsem testoval už více než před patnácti lety. Tehdy to byla bezkonkurenční mašina, která přinášela výkon osmistovky od Rotaxu, vlečná ramena se skvělou stabilitou a automatickou uzávěrku předního diferenciálu.
Ani druhá generace nebyla o nic horší a přišel s ní i litrový motor, který byl znovu na vrcholu nabídky. No a ani poslední generace Outlanderu pod označením G3 se nebojí přinést nová řešení. Navíc se stejně jako konkurence pouští i do elektronických pomocníků.
Po designové stránce není čtyřkolka nijak extravagantní. Vlastně zepředu na první pohled vypadá stejně jako předchůdce. Hlavní rozdíl najdete až když se podíváte zezadu, kde kulatá světla nahradily menší LED obdélníčky. Zde je taky viditelná další zásadní změna, kdy se výfuk přesunul ze strany do středu čtyřkolky. Díky tomu je Outlander lehčí a má lépe umístěné těžiště.
Další designová změna je vidět na nosičích. Ty jsou kompletně přepracované a oba v sobě ukrývají velký box, který je vyjímatelný a najdete ho už v základní výbavě čtyřkolky. Další úložný prostor najdete před řídítky, kde je praktická schránka na mobil, ve které je i USB-C kabel pro nabíjení. Schránka je samozřejmě vodotěsná.
Změnou si prošel i prostor před řídítky. Celou kapličku s palubní deskou můžete snadno odejmout a najdete pod ní sání do variátoru i do motoru a vzduchový filtr. Výrazně se tím zvýšila brodivost čtyřkolky a zlepšil se přístup ke vzduchovému filtru.
Samotná palubní deska je v podstatě beze změn. Tady se Can-am drží oblíbeného hesla o jednoduchosti. Palubní deska je černobílá, ukazuje základní údaje, které potřebujete vědět včetně základních motorových údajů a nastavení posilovače řízení a motoru.
Tady se konečně dostáváme k elektronice. Outlander má nastavitelný posilovač řízení ve třech režimech. Další nastavení můžete udělat na motoru, kde je k dispozici režim Sport, Standard a Work. Jak nastavení posilovače, tak nastavení motoru je při jízdě opravdu znát a nejde jen o nějaký placebo efekt.
Motor
No a teď se konečně dostáváme k srdci celé čtyřkolky. V koncernu BRP je i výrobce motorů ROTAX. Jde o zavedenou značku, která vyrábí motory i pro motorky, motokáry, nebo třeba letadla. Outlander dostal zbrusu nový agregát. Jde klasicky o motor do V o objemu 999ccm s rozvody DOHC. Ve čtyřkolce je v kombinaci s novou převodovkou a variátorem.
Přepracované jsou boční panely, které lze snadno odklopit a dostat se tak k servisním úkonům. Co nás ale zajímá nejvíc je výkon agregátu, který činí 101 koní. Už asi chápete, proč je dobré mít různé motorové mapy, na režim sport zrovna nechcete tahat vlek s dřevem.
Podvozek
Výkon motoru je samozřejmě taky potřeba přenést na povrch a využít ho. To není vždycky jednoduché a Can-am postavil úplně nový podvozek. Na první pohled je méně mohutný než u předchůdce, má upravenou geometrii, ale zachovává si filozofii s vlečnými rameny.
Can-am slibuje stabilitu, ale také snížení efektu potápění vnějšího předního kola, kterým trpěla zejména druhá generace Outlanderu.
Super je, že Outlander bude dostupný v krátké i dlouhé verzi. Každá verze navíc bude mít další výpadové varianty, které přináší například ochranné rámy, kryty rukou a další vymoženosti. Nás ale nejvíc zajímá verze XTP, která přináší hlavně podvozek FOX.
Za řídítky
Can-am nám připravil vyjížďku po okolí dealerství BRP, které v den naší návštěvy slavnostně otevíralo. Cesta nás zavedla na šotoliny v horách, které byly převážně prašné a kamenité. I když jízda v koloně není zrovna ideální způsob, jak otestovat vlastnosti čtyřkolky, byl alespoň čas pohrát si s nastavením a osahat si ergonomii Outlanderu.
Poloha za řídítky je přirozená. Čtyřkolka je dost velká i pro jezdce vyšší postavy, sedlo je tak akorát tvrdé a pohodlné. Ovladače jsou stejné jako u předchozí generace včetně přepínače náhonu 4x4. Ten funguje automaticky a v režimu 4x4 přiřazuje uzávěrku až při prokluzu předního kola.
Motor reaguje na stisk plynové páčky v podstatě okamžitě a hladce se vytáčí. Měli jsme možnost střídat novou a předchozí generaci Outlanderu a u motoru byl rozdíl razantní. Rychleji se vytáčí a má podstatně hladší chod. Zátah těžko hodnotit, ale i při krátké akceleraci je cítit zátah litrového dvouválce.
Mnohem těžší je dávkovat plyn tak, aby nedocházelo k protáčení zadních kol. Na prašných cestách je to skoro nereálný úkol a rozhodně je lepší používat standardní jízdní režim. Super ale je, že se opravdu povedlo do značné míry odstranit potápění předního vnějšího kola. Čtyřkolka nemá problém s rychlými změnami směru a tak nějak stále dává dobrou odezvu od toho, co se pod ní děje.
Razantní rozdíl pocítíte po přesednutí na verzi XTP. Zatímco základní podvozek je velmi komfortní a hodně měkký, tlumiče od Foxu fungují úplně jinak. Nemají rádi pomalou jízdu a když se jen tak couráte, tak jsou hodně tvrdé. Fungovat začnou až při agresivnější jízdě, za kterou vás odmění perfektní stabilitou, nulovým odskakováním a výbornou zpětnou vazbou od podvozku.
Základní podvozek je ideální pro práci, výlety a klidnější jízdu. Pokud ale chcete ostřejší jízdu, sáhněte určitě po vyšší verzi. Super je i možnost mít krátkou, nebo dlouhou variantu. I když se drtivá většina čtyřkolek u nás prodává v dlouhé variantě, já osobně preferuju tu krátkou. Čtyřkolka je zábavnější, živější a lehčí, má malý poloměr otáčení, dobře se s ní v terénu proplétá… Je jen na vás, co vám vyhovuje. V nabídce by časem měla být i verze MR pro jízdu v extrémním bahně.
Když už čtyřkolku s dravým litrem rozjedete, musíte jí i zastavit. Brzdy jsou propojené na všech čtyřech kolech a ovládáte je buď pedálem, nebo páčkou na levém řídítku. Ta samozřejmě dává smysl v kombinaci s řadící pákou umístěnou vpravo. Brzdy fungují velmi dobře a s váhou Outlanderu si v pohodě poradí. Jsou připravené i na variantu s ABS, to jsme ale na žádné testovací mašině k dispozici neměli.
Při focení jsem konečně mohl vyzkoušet i trochu ostřejší jízdy. Trochu jsem se bál, jak bude Can-am v režimu sport a pod plným plynem reagovat v zatáčkách. Předchozí generace byla v tomhle směru tak trochu nepředvídatelná. Jedete zatáčkou a najednou se potopí předek a vy máte co dělat, abyste čtyřkolku udrželi na všech čtyřech. Tady je to úplně o něčem jiném. I pod plným plynem se Outlander chová pořád předvídatelně a vy přesně víte na čem jste. Nejsou tak problém dlouhé drifty, stejně jako rychlé výjezdy ze zatáček a tvrdé brzdy. Podvozek v pohodě snáší i skoky, nebo větší nerovnosti.
Stojí za každou korunu
Can-am přišel na trh se čtyřkolkou, která má ambice být tím nejlepším, co můžete mít. Samozřejmě si za to nechá patřičně zaplatit. Ale kvalita, jízdní výkony a hlavně motor, který budete mít za to rozhodně stojí. Je to čtyřkolka, která přináší inovace, zajímavá řešení a nebojí se jít svou cestou a proto jí máme rádi…