Poprvé jsem se s karavanem Turtoy setkal na srazu CFMOTO v Zubří. Stál tam u ostatních čtyřkolek, svítil a vařilo se u něj. Byl to první předváděcí kus dovozce. Slovo dalo slovo a už jsem si vezl Turtoy na týden vyzkoušet.
Turecký výrobce má v nabídce hned dvě varianty. První se jmenuje Turtoy Motto a jak název napovídá, jde o variantu především pro tažení za motorkou. Je užší a lehčí. My jsme ale měli variantu Motto XL, která je přeci jen za čtyřkolku vhodnější. Zatímco Turtoy Motto má na šířku 125cm, Motto XL má 165cm, takže se tu v pohodě vyspíte ve dvou, nebo ve třech s dítětem.
Přívěsy jsou samozřejmě nebrzděné s ohledem na hmotnost, ale také na jejich využití. Musíte se tak spolehnout na brzdy své čtyřkolky. Vzhledem k základní váze 180 kg by to ale neměl být problém. Já jsem s minikaravanem jel hlavně autem a tam o něm v podstatě nevíte.
Připojení je na klasickou “kouli” s devítibitovou zásuvkou. To je asi ten nejuniverzálnější szpůsob, který můžete najít. Drtivá většina současných pracovních čtyřkolek má kouli i zásuvku. Jen je občas složité dohledat, jakou hmotnost může vaše čtyřkolka táhnout i s ohledem na to, na jakých značkách svůj stroj provozujete, tak bacha na to, než si budete karavan pořizovat.
Super je, že oj je výškově nastavitelná a můžete tak karavan tahat v podstatě za jakýmkoliv strojem a přitom udržet ideální geometrii. Dovozce mi poradil malý trik, kdy je lepší mít karavan mírně zvednutý nahoru, protože tak můžete vysunout podpůrné nohy na přední části ještě dřív, než ho odpojíte od čtyřkolky.
Karavan má samozřejmě kompletní certifikaci a s ní související náležitosti. Maximální rychlost, kterou s ním můžete legálně jet je 100 kilometrů v hodině. To je na čtyřkolku až až, za autem o karavanu za této rychlosti v podstatě nevíte.
Jak se s ním jede
Díky nápravě, která je položena až v zadní části je karavan velmi stabilní a jak už jsem psal výše, v autě o něm v podstatě nevíte. Je navíc užší, než auto, takže se nemusíte bát třeba v dálničních zúženích.
Ani za čtyřkolkou to ale rozhodně není špatné. Díky tomu, že má čtyřkolka poměrně nízko umístěnou kouli je celá souprava krásně stabilní. Turtoy se samozřejmě nebojí ani lehkého terénu. Má poctivě odpruženou nápravu, ale pokud chcete jezdit těžkým offroadem, bude lepší karavan upravit, nebo sáhnout po jiném řešení.
Komfort a nezávislost
A jakou má karavan výbavu? Vchází se do něj poměrně velkými dveřmi na hydraulických vzpěrách v přední části. Chce to trochu grifu, ale ani méně ohební jedinci s tím nebudou mít problém. Uvnitř na vás čeká především ložná plocha o rozměru 120 x 230 cm. To bohatě stačí pro dva dospělé spáče. I přes vnější rozměry je pocitově uvnitř karavan mnohem větší. Nemáte pocit stísněnosti (kamarádi karavan nazvali rakví), ale normálního vzdušného spaní. Napomáhají tomu i okna. Jedno je ve stropě, jedno ve vchodu a dvě malá otvírací po stranách. Ta jsou důležitá pro větrání.
Ve všech oknech jsou síťky proti hmyzu i zatemnění. Uvnitř je nainstalovaná volitelná powerbanka s výstupem na 12 i 230 V. Tu můžete nabíjet ze zásuvky na boku karavanu, která má kmenový rozměr. Všechny redukce najdete pod matrací v praktickém boxu. Další způsob jak přijít k elektřině je solární panel, který jednoduše rozložíte na střechu. V obytném prostoru s vámi bude ještě plynová kartuš a kanystr na 5 litrů vody.
Tím se dostáváme ke kuchyňce. Ta je v zadní části karavanu a stačí opět jen vyklopit dveře. Uvnitř vás čeká malé umyvadlo a vařič. Umyvadlo je připojené ke kanystru uvnitř a funguje nezávisle na elektrické síti karavanu. Odpadní voda pak teče rovnou pod karavan. Při kempování jsem se trochu natrápil s vařičem. Ten je původně určený na jiný typ kartuší a výrobce ho předělává na větší bomby k vařiči. Bohužel jeho ovládání není úplně intuitivní a skončilo to pár většími plameny, než jsem čekal. Dovozce ale slíbil, že v dalších kusech už bude jiné řešení.
Na pohodu
A jak se v karavanu spí? Je to super. Oproti klasickému stanu máte díky pohodlné matraci podstatně větší komfort, netrápí vás ani přízemní mrazíky, protože jste v dostatečné výšce nad zemí. Díky okénkům se dá karavan efektivně větrat a ani v horké noci není zevnitř zadýchaný a orosený. Mám 186cm a na délku jsem se vešel úplně v pohodě a ještě jsem si mohl protáhnout ruce. No a zapomenout nesmím ani na to, že od doby, kdy se probudíte můžete v podstatě do pěti minut odjíždět. Karavan stačí zavřít a připojit ke čtyřkolce. žádné bourání stanu a uklízení spacáků. A kolik vás to bude stát? Základní cena je 150 000,- Pak už záleží na výbavě, kterou v karavanu budete chtít.