Na začátku roku se objevila zajímavá informace o akvizici, v rámci které vzalo CFMOTO Goes pod svá křídla. No a my už jsme měli možnost otestovat první model této značky.
Značku GOES na našem trhu už dobře známe. Prezentovala se tu vždy jako francouzská značka čtyřkolek, což potvrzoval i technický průkaz. Realita je ovšem taková, že šlo vždy o stroje CFMOTO s designovými úpravami na zakázku. Teď se ovšem situace změnila a GOES se stal oficiálně značkou CFMOTO a měl by být takovou vstupní třídou pod jednoválci třetí generace. Tomu by samozřejmě měla odpovídat i cena.
Je to rozhodně zajímavé minimálně z toho pohledu, že ještě před deseti lety se čtyřkolkáři dívali na CFMOTO skrz prsty a nyní je to v podstatě prémiová značka, která si pořizuje druhý brand. To jen ukazuje rychlost vývoje, do kterého CFMOTO šlape opravdu naplno a je to samozřejmě vidět i na prodejích nejen u nás a na Slovensku.
Teď už ale k Terroxu. V podstatě bych sem mohl dát odkaz na CFMOTO X520 a uzavřít to. Ale zase tak jednoduché to není. Faktem ovšem je, že v drtivé většině vychází Terrox z modelu X520, který byl ještě nedávno v prodeji jako black edition. Je to předposlední generace nejmenších jednoválců CFMOTO, která si ale získala velkou oblibu díky poctivé konstrukci a spolehlivosti. CFMOTO si tak může dovolit tuto techniku GOESu přenechat a s designovými úpravami nabídnout za super cenu.
Na první pohled samozřejmě poznáte, že jako základ stroje sloužilo CFMOTO. Křivky kapot typické pro X520 jsou tu jasně viditelné. I tak je tu ale pár změn. Hlavně přední maska se hodně změnila, dostala jiný střed s logem GOES a především nová světla s LED. Ta dávají čtyřkolce podstatně modernější vzhled. Přední maska působí mohutně a ve spodní části je navíc ochranný rám. Zadní část je v sérii odkrytá a ukrývá tradiční vodotěsnou schránku. Na rozdíl od nových čtyřkolek CFMOTO má GOES klasické ocelové nosiče. Dojem taky trochu kazí zadní světla umístěná na nosiči.
Jinak je ale zpracování na úrovni, na kterou jsme zvyklí u CFMOTO. Čtyřkolka má také starší generaci ovladačů na řídítkách. U těch mi vadí asi jediná věc a to je vypínání blinkrů, které nefunguje na zmáčknutí. Palubní desku tvoří jednoduchý malý displej, který ukazuje to nejnutnější, co pro jízdu potřebujete vědět.
O pohon se stará pětistovka CFMOTO s variátorem CVTech. Ten už je u nejnovějších modelů nahrazený vlastním variátorem CFMOTO. GOES má samozřejmě plnohodnotný náhon 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu.
Prima je, že GOES bude u obou objemových variant nabízený v krátké i dlouhé verzi. My jsme měli na první test k dispozici pětistovku v dlouhé variantě, která kromě prostorného, i když jednoduchého sedla nabízí i pohodlnou opěrku a madla pro spolujezdce.
Jedním z rozpočtových prvků je posilovač řízení, který GOES nemá. Čtyřkolka váží něco málo přes 380 kg. Naopak velmi luxusně působí černá litá kola, která jsou ne Terroxu obutá.
Do sedla starého známého
Jednoválec chytá na první protočení startéru tak, jak jsme u moderních čtyřkolek zvyklí. Naše testovačka má najeto jen pár kilometrů, ale i tak funguje převodovka velmi dobře, stejně jako řazení náhonu 4x4, které můžete používat i za jízdy v rozumné rychlosti.
Čtyřkolku jsme vzali na motokrosovou trať, kam uznávám, že úplně nepatří. Máme tu ale k dispozici i trialové pasáže a navíc je to vynikající pro test podvozku a výkonu celkově. Řadím tedy H, zadní náhon a hurá do prachu vyschlé tratě.
Jednoválec je točivý a na plyn reaguje rychle a s radostí. Zatahuje už od středních otáček a pokud chcete jet svižněji, budete ho muset držet trochu pod krkem. Dřív než motor ale pravděpodobně dostanete na limit podvozek.
Ten je naladěný velmi pohodlně a na polních cestách fungoval perfektně. Na trati už to bylo slabší a odpružení nestíhalo zejména na roletách. Pokud ale chcete jezdit po trati, měli byste si pořídit přeci jen trochu jinou mašinu. I když ani skokům se GOES nebránil.
Mnohem důležitější ale je, jak si poradil s trialovou pasáží. Dlouhé čtyřkolky obecně nebývají moc obratné a do ostrých zatáček se jim moc nechce. Musíte si tak dobře rozmyslet, kam a kudy pojedete. Čtyřkolka vás u toho ale podrží a funguje velmi dobře. Výkon jednoválce se dá dobře dávkovat a vy přesně víte, kdy a jak čtyřkolka ve výjezdu zabere. No a když by šlo do tuhého, je tu naviják.
Podpoří vás i brzdy se slušným účinkem. Naopak chybět tu bude posilovač řízení, který sice do značné míry zastupují široká řídítka, ale pořád platí, že pokud chcete jezdit trialovější pasáže v malé rychlosti, dost se u toho nadřete.
Jakmile ale jedete rychleji, posilovač vám v podstatě nechybí a ani když trefíte nějakou díru, nebo kámen, čtyřkolka vám nechce vyrazit řídítka z rukou.
Volba rozumu
Pokud chcete být hvězdou srazů a trápit čtyřkolku na expedicích po Rumunsku, tak budete muset zamířit do poněkud dražších vod. Hledáte-li ale jednoduchý stroj, který bude pracovat, tahat, uklízet a občas vás někam vyveze, je to určitě dobrá volba. Ano, možná vám budou chybět věci, jako je posilovač řízení, nebo pár koní v motoru, ale na druhou stranu dostanete za cenu pod 140 tisíc pětistovku v dlouhé verzi s pětiletou zárukou a to si myslím, že je celkem slušný argument ne?
Text: Matěj Oliva, Foto: Jana Kolací