Kategorie čtyřkolek se na nejtěžším závodě světa jela třicet let. Všechno ale jednou končí a organizátor oznámil, že v roce 2025 se se čtyřkolkami na startu už nepočítá a o to více pozornosti bude věnováno motorkám o které je pochopiteleně daleko větší zájem.
Už v letošním ročníku bylo na startu jen 10 strojů, což mnohé naznačovalo, nešlo ani tak o nezájem, jako o to, že pořadatel jich na start prostě víc nepustil. Důvodů, proč čtyřkolky končí je hned několik a všechny z pohledu pořadatele dávají smysl, ať se nám to líbí, nebo ne:
1. Díky pravidlům, která srovnala konkurenci a vyhnala ze závodu prototypy můžete dnes Dakar úspěšně jet v podstatě jen na Yamaze YFM 700. Je to totiž jediná sportka s velkým motorem a doklady, která je na trhu. I tak do ní ale musíte investovat obrovské peníze, aby bylo možné s ní Dakar jet. Jsou tu samozřejmě i výjimky, třeba letos dojelo do cíle při svém prvním startu i CFMOTO X1000, ale s poměrně velkým mankem na vítěze.
2. Čtyřkolka platí podobné startovné, jako platí motorky, ale je s ní mnohem víc starostí. I když to při televizních záběrech nevidíme, pořadatel musí každý ročník stahovat desítky strojů z trati v poměrně extrémních podmínkách. No a zatímco motorku na valník naložíte celkem snadno a vejde se jich tam hodně, čtyřkolka zabírá podobný prostor, jako bugyna a manipulace s ní je mnohem náročnější. Víc místa samozřejmě Quad zabere i v trajektu z Evropy.
3. Kategorie čtyřkolek rozhodně není tak lákavá pro diváky, jako tomu bývalo dřív, kdy se o vítězství pral Pepa Macháček s Rafalem Sonicem. Jezdci jsou většinou hodně odskočení a rozdíly mezi závodníky v celkovém pořadí jsou i desítky hodin. Většinou se tak čeká spíš na nehodu, nebo technický výpadek. O rychlosti to zase tak moc není.
4. Tak jak se změnil trh čtyřkolek pro běžné uživatele, změnil se i zájem značek o Dakar. Tím, že jediný stroj, který Dakar dnes může reálně vyhrát je Yamaha, nemají výrobci zájem se v závodě prezentovat a když dáte peníze nějakému influencerovy, budete mít daleko větší zásah a ekonomický prospěch, než když budete mít svou značku na Dakaru. I proto je třeba vyjádřit obdiv výjímkám jako je CFMOTO, které do Dakaru investovalo hromadu času a peněz, aby závod mohlo jet. Když už se výrobci čtyřkolek na Dakaru prezentují, tak je to v kategorii bugyn, které teď především v zámoří táhnou mnohem víc, než klasické čtyřkolky. S různou mírou podpory tu tak jezdí Polarisy, Can-amy a Yamahy a souboje jsou daleko zajímavější, než v třídě quadů.
Tolik trochu té nepřijemné reality. Čtyřkolky nám na Dakaru určitě chybět budou, ale život jde dál a na světě je spousta dalších extrémních závodů, které si můžeme užít, ostatně už za chvíli startuje v Rumunsku Hunt the Wolf! No a pak je tu druhý fakt. Alexandre Giroud ztratil možnost dohnat a překonat Pepu Macháčka v počtu čtyřkolkových vítězství!