Troufnu si říct, že největší rozruch na letošní motocyklové výstavě v Brně udělala novinka od firmy CFMOTO. Nejde přitom o superbike, ani litrový motor, ale o dvojválcovou čtyřistatpadesátku určenou pro milovníky terénu a dobrodružství. Naše redakce dostala jako první možnost prověřit, zda jsou obrovská očekávání zákazníků i dealerů oprávněná.
Palawan je ostrov patřící Filipínám a vyznačuje se vysokými teplotami, vlhkostí, ale hlavně nádhernou přírodou s přírodními parky a stovkami kilometrů šotolin, po kterých se můžete prohánět na motorkách, nebo čtyřkolkách. Cesta od nás tam sice trvá přes 30 hodin a čekají vás na ní minimálně dva přestupy, ale i tak to rozhodně stojí za to. Výhodou je i to, že se vás nikdo nebude ptát na řidičák, nebo SPZ. To ale ani ostatních na silnicích, takže opatrnost je tu na místě.
Rozhodně to ale stojí za to, už jen proto že tu na nás čeká motorka, která je pro tenhle terén snad stvořená. Se suchou hmotností 175kg, trubkovým rámem, podvozkem KYB a hlavně dvojválcovým motorem o objemu 450ccm a výkonu 31kW je to na papíře až neuvěřitelně hravá kombinace. Jak to ale bude fungovat v praxi?
Už první setkání s motorkou ukazuje, že to není žádná hračka pro mladé, ale plnohodnotné enduro. Přední kolo má 21”, zadní 18”, takže můžete obout i hodně ostré pneumatiky. Kola jsou samozřejmě drátěná, ale je možné na ně obout i bezdušové pneumatiky. Ty tam były i v našem případě a dost mě překvapilo, že jsme je všichni dovezli v pořádku zpět na základnu. To ale trochu předbíhám.
Zpracování je vynikající a nemám k němu připomínek, perfektní jsou sváry, lícování dílů i lakování. Mimochodem k dispozici jsou dvě barvy - šedá a modro-bílá. Obě verze můžete mít s nízkým, nebo vysokým blatníkem, jehož výběr na cenu nemá vliv. Podvozek je od firmy Kayaba, kterou asi není třeba nijak zvlášť představovat, mimo jiné dodává podvozek na Yamahu Ténéré. Zdvihy jsou jen 200mm, ale důležité bude hlavně nastavení a tvrdost podvozku. Brzdy nesou značku J.Juan, která je vlastněná Brembem. Vpředu je radiální brzdič s klasickou pumpou a jedním kotoučem.
Zajímavé je, že se Číňanům podařilo nastavit geometrii tak že se na motorku poskládá jezdec v podstatě jakékoliv postavy. Já jsem si při mých 186cm nechal na motorku přidat zvýšené sedlo z nabídky CFMOTO a pohodlí jsem měl maximální. Důležité ale také je, že i menší jezdci dosáhnou v pohodě na zem, což je v terénu často otázka zachování důstojnosti. Je ale vidět, že se při konstrukci myslelo i na odolnost. Z motorky nikde nic nekouká, vše je kompaktní a body, na které motorka spadne jsou poměrně robustní. Blinkry jsou ohýbací. Zajímavým doplňkem, který si většinou musíte připlácet jsou sklopná zrcátka, která v terénu zaklopíte a chráníte je tak v případě pádu.
Výborným terénním doplňkem, který je už v sérii jsou široké zubaté stupačky. Na nich je nasazena i tlumící guma pro jízdu po silnici, tu ale můžete snadno sundat, což jsem s ohledem na to, že jsem jel v motokrosových botách udělal. Snadno nastavitelné je i plexisklo, které nastavíte jednoduše otočným ovladačem bez aretace. Znovu tedy platí, že když přijedete do terénu, stačí plexi stáhnout, aby nepřekáželo.
No a pak je tu jedno doslova magické tlačítko. To je na levém řídítku a nese nápis offroad. Díky němu můžete kdykoliv motorku přepnout do offrod režimu. Stačí ho tři vteřiny podržet, na displeji se zobrazí offroad a vy máte vypnutou kontrolu trakce a ABS na zadním kole. Super je, že tohle můžete udělat při jakékoliv rychlosti. Stejně rychle pak zase offroad režim vypnete. To je věc, se kterou jsem se zatím v podstatě nesetkal, vypnutí ABS bývá daleko složitější. No a protože se nám často střídal betonový povrch silnice s šotolinou, bylo tlačítko celkem v permanenci. Dobré taky je, že se offroad režim nevypne po zhasnutí motoru. Musíte vypnout klíček.
Motorka je ze série obutá na pneumatikách CST s univerzálním vzorkem. Přeci jen ale vypadají, že v suchém terénu by mohly fungovat.
Nechybí samozřejmě ani řada příslušenství, které CFMOTO hned od začátku k motorce nabízí. Důležité jsou robustní padací rámy, které jsou i na mé testovací motorce. K dispozici jsou samozřejmě i držáky kufrů, kufry, brašny, nebo třeba vyšší plexi a sedlo. I zvýšené sedlo jsem na motorce měl.
Vedro a prach
Vyrážíme nejdřív přejezdem do offroad parku. Můžu si tak v klidu motorku osahat. Dobré je, že mi MT v podstatě hned padlo do ruky. Musel jsem jen před jízdou trochu zvednout řídítka a nastavit páčky. Ale celkově je na motorce všechno tak nějak na svém místě a tam, kde to čekám. Sedí mi brzda, řadička a i celkový posaz na motorce. Nemám moc zalomené nohy a i ve stoje se na motorce cítím příjemně. Ostatně vestoje budeme trávit opravdu hodně času.
Motor je přeladěný opravdu z gruntu. Oproti SR, které jsme testovali loni mu sice ubyly 2kW, ale zato se výkon posunul do nižších otáček, konkrétně do 8500 otáček. Je ti taky nárůst krouťáku na 42Nm, které máte k dispozici už 6500 otáčkách. V praxi to znamená, že motor zatahuje už ve středních otáčkách a aby byla s motorkou legrace, nemusíte jí vytáčet. I když dvouválec je pořád stejně točivý jako v silniční motorce.
Další z dojmů, které mám hned od začátku je to, jak je motorka hodná. Není záludná, geometrie je příjemná a MT se chová za všech okolností nezáludně. Nemá problém s rychlými zatáčkami, ani s pomalými vracečkami. Řídítka se nezavírají a prostě dělá to, co od ní chcete.
Teď jsme už ale v terénu na polygonu, kde můžeme zkoušet limity MT. Jsou tu výjezdy, sjezdy i dlouhé zatáčky. Vše ale pokryté prachem a hlubokými kolejemi. Tady se naplno ukazuje stabilita podvozku a tlumičů. Motorka nikam neodskakuje a i když vám ujede jedno z kol, včas o tom víte a můžete reagovat.
Samozřejmě to není ostré enduro, takže na limity podvozek dostanete když se budete snažit. Stačí k tomu ostrá jízda a velké díry na trati. Zdvih podvozku je 200mm, takže občas si cvaknou dorazy. Pokud ale chcete závodit, nebo jezdit Dakar, jsou tu jiné stroje v úplně jiné cenové relaci.
Z offroadparku pak vyrážíme ve vedru a prachu brázdit nekonečné šotoliny Palawanu. Jedeme ve skupině, takže, přes prach často není vidět na cestu. I tady ale platí, že vás motorka podrží a i když trefíte nějaký kámen, nebo díru, nevyhodí vás ze sedla. Platí zkrátka to, že můžete dělat chyby a MT vám je odpustí bez větších následků.
Přiznám se, že jsem s motorkou i praštil o zem, když jsem dal na výjezdu ze zatáčky moc plynu. Všechno ale pobraly padací rámy a baster na řídítíkách. Žádná újma kromě mé důstojnosti se ale nestala, takže jen zvednout a pokračovat. Ostatně zvednout MT není žádná velká dřina.
Brzdy dodal J.Juan, což je značka vlastněná Brembem. Fungují dobře a ani ve vedrech a v terénu se nepřehřály. Ta přední by snesla citlivější dávkování, ale síly má dost. DObře funguje i ABS, které zasahuje až když je to nutné. Brzdy mají o to víc práce, že motor nemá takový brzdný účinek, jako jednoválce a chová se spíš jako dvoutakt. V ostrých sjezdech prostě musíte spoléhat na brzdy a na ty spolehnutí je.
Uvidíme ho často
Troufám si říct, že hodnota, kterou dostanete za 155 990,- Palackých je víc než odpovídající. Dostanete dobře zpracovanou motorku se značkovými komponenty, výborným motorem a řadou doplňků už v základu, která je připravená k dobrodružství. Můžete s ní vyrazit do terénu, ale i na dlouhou expedici, protože dvouválec se nebojí ani dálniční rychlosti. Můžeme taky čekat, že výrobci přijdou se spoustou příslušenství, kterým můžete motorku osadit. A to, že motorka spadá do kategorie A2 neznamená, že jde jen o stroj pro osmnáctileté. Může bavit i mnohem vyježděnější motorkáře, kteří se nechtějí tahat s těžkými cestovními endury, nebo netouží po nelegálních rychlostech. Troufám si říct, že CFMOTO 450MT budeme potkávat na silnicích velmi často!