Na podzim jsem koupil jednu z nejlevnějších trialových motorek, které byly na trhu. A ta podle toho samozřejmě vypadala. Montesa Cota 315 rozhodně nebyla výstavním kusem, ale to je příležitost pro spoustu zábavy v garáži.
Přiznám se, že jsem čekal, že v dnešní době E-shopů skoro se vším objednám díly jako nic. U trialových motorek, kor dvacet let starých to ale zase není taková sranda a třeba červený blatník nebylo úplně lehké sehnat.
Na to, že by byl skladem u nás můžete rovnou zapomenout. Několik evropských E-shopů ho ale mělo, nicméně ukázalo se, že jde o jednoho výrobce a skladovost taky není samozřejmá. Nakonec dorazil z UK, což s sebou nese nepříjemnost zvanou CLO. Nakonec mě stál asi 3500,- což jsem nečekal..
Seděl ale perfektně a navíc je z probarveného plastu, takže se hned tak neodře. Na motorku pasoval na první dobrou a změna byla obrovská. Najednou začala Cota vypadat jako motorka.
Další díly jsem objednal v Číně. Originální přední masku s klasickým světlem sice mám, ale nechtěl jsem jí na motorku dávat, jednak nevypadá úplně hezky, ale taky je hodně na ráně a bojím se, že při mých trialových začátcích by mohla špatně skončit.
Objednal jsem tedy moderní masku asi za 200 korun, která má v sobě i LED světlo a Montesa s ním pořádně prokoukla.
Další hodně nepěkná věc byl přepínač světla, který byl přidělaný páskami k řídítkům a patřil nejspíš do nějaké staré Tatry. Za 60 korun přišel klasický spínač na enduro, který vypadá na motorce mnohem líp.
Příjemným detailem je ještě malé zrcátko, které drží pomocí gumové objímky a dá se snadno sundat. Není sice homologované, ale při krátkých přesunech poslouží výborně.
Ještě před prvními tréninky bylo potřeba vyřešit zavzdušněnou přední brzdu a zanesený vzduchový filtr. Obojí je práce na pár minut a Montesa je připravená k jízdě.
Shrnuto a podtrženo vyšla motorka i se všemi díly na zhruba 35 000,- a to myslím není špatné.
Jízda - těžší, než to vypadá
Dnešní trialky jsou už samozřejmě úplně někde jinde, jsou lehčí, výkonnější, líp brzdí a mají lepší podvozky. Jsou ale taky mnohem choulostivější při pádech. S Cotou můžete celý den mlátit o zem a nic moc se jí nestane.
Výhodou dvoutaktu je jeho jednoduchost. Motorka chytá bez problémů se sytičem a motor hned po zahřátí chytá na první šlápnutí na krátkou nakopávačku.
Hydraulická spojka je v pohodě ovladatelná jedním prstem, převodovka funguje, ale tu v trialu moc využívat nebudete, většinu jízdy trávím na dvojku, jen při přejezdech řadím výš.
Trochu zklamaný jsem z brzd a to je věc, kterou musím ještě doladit. Ta zadní funguje perfektně, ale přední je slabá a nedávkuje se ideálně. Na jízdu po předním to zatím moc není. Řešením by měla být repase předního třmenu a výměna destiček, tak uvidíme, jak to zabere.
No a pak už je to jen o vás. Trialka je super průprava v podstatě ke všem typům motorek, ale i čtyřkolek Naučí vás pracovat s plynem, spojkou, ale hlavně rovnováhou.
Při jízdě si nemáte moc jak odpočinout, sednout si nemůžete, takže vše máte v rukách a nohách. Je potřeba zapojit celé tělo, přenášet poctivě váhu a dobře časovat spojku a plyn.
No co vám budu říkat, na YouTube to vypadá dost snadně, ale realita je mnohem těžší a jen vyskočit na menší kus betonu mi zabralo dost času.
Super ale je, že pro jízdu potřebujete pár metrů čtverečních s nějakou tou překážkou a asi litr benzínu na hodinu. Gumy bez problémů vydrží celou sezonu, takže nejdražší je to, co sami zničíte. Kupříkladu já teď kupuju novou páčku brzdy:-)
Pokud tedy hledáte levné sportovní vyžití a doplněk k jiné motorce, nebo ke čtyřkolce, zkuste to, za pár korun je to hodně zábavy a tělocviku.