Polaris to s elektromobilitou myslí vážně. Ostatně byl první, kdo představil použitelné UTV v podobě malého Rangera, kterého jsem testoval už před více než deseti lety. Do svého portfolia také koupil značku Zero, která vyrábí elektrické motorky. No a poslední novinkou je Kinetic, na který už jsme se dlouho těšili a teď jsme konečně seděli i za volantem.
Začneme zásadními čísly - baterie má kapacitu 14,8 kWh, což stačí k ujetí sedmdesáti svižných kilometrů. Můžete si ale připlatit i za 29,8 kWh, což je víc, než mají městské elektromobily. Pak ujedete 130 km. Nabíjet můžete buď 3, nebo 6kW palubní nabíječkou, opět podle verze. Nabíjení probíhá z klasické zásuvky. V nabídce Polarisu je také wallbox na třífázové připojení. To vše dělá z Kineticu velmi dobře využitelný stroj.
O pohon se stará stokový elektromotor, který pohání obě nápravy. Zajímavé ale je, že není připojeny přímo k pohonu jako tomu bylo u starého Rangera, ale stroj pohání přes převodovku. Ta má režimy P, N, L a H. Zpátečka chybí a řadí se tlačítkem, které prostě spustí motor obráceně. Díky tomu můžete využít redukci i při couvání, což se může hodit třeba při vyprošťování.
Za převodovkou už je to klasický náhon s dvojitými A rameny na podvozku, diferenciály a poloosami poháněnými koly. Dokud nechcete nastartovat, tak vlastně ani nepoznáte, že jde o elektrický Ranger. Mimochodem vyrábí se v Polsku v továrně Opole, kde Polaris vyrábí řadu modelů nejen pro Evropu.
Na testovaném modelu byla luxusní kabina, která mimo to, že perfektně těsní proti vodě i prachu má navíc funkční stěrač a ostřik předního skla. Kinetic má také velmi efektivní topení, takže v interiéru se cítíte téměř jako v pracovním pickupu. Samozřejmě to berte s nadsázkou, pořád se jedná o UTV, které můžete i uvnitř umýt wapkou.
Sedačky jsou ale poměrně pohodlné a palubní deska i volant působí velmi příjemně. Za volantem máte vspřímenou pozici, zkrátka jako byste seděli na lavici. Volant je celkem velký, možná až zbytečně moc s ohledem na přítomnost posilovače.
V elektrickém UTV bych čekal místo klasické palubní desky spíš displej, ale tady jsou dva ukazatele. Jeden vám ukazuje rychlost a druhý stav vybíjení, nebo nabíjení baterie. K tomu je tu displej, který zobrazuje dojezd a další důležitá data. V příplatkové výbavě je mimochodem i couvací kamera, kterou jsme si tak pochvalovali v RZR.
Kinetic má továrně nastavenou rekuperaci, která se stará o prodloužení dojezdu a samozřejmě díly sbírání energie při zpomalování šetří brzdy, které při troše zvyku a šikovnosti v podstatě nepotřebujete.
Výkonu na rozdávání
Testuje na motokrosové trati, do které posledních pár dní pršelo, takže si asi dokážete překvapit, jak terén vypadá. Na Kineticu navíc nejsou žádné speciální gumy do bahna, takže těžko říct, co od toho čekat.
Po nasednutí je vše intuitivní. Zapínám pohon, řadím H, zapínám rovnou náhon 4x4 a Kinetic se dává ochotně do pohybu. Všechno je přirozené, všechno funguje jak má. První výjezd jedu zhruba na třetinu plynu a díky krouťáku, který elektromotor má se Ranger prostě jen pomalu šplhá do kopce. Když zkusím prudce přidat, kola se okamžitě protáčí. Výkonu a krouťáku je tu opravdu hodně.
Není to ale rozhodně nekontrolovatelné. Na kolech máte přesně tolik výkonu, jak mačkáte pedál plynu. Pokud jste ale zvyklí fungovat se slabšími UTV, je to něco jiného. U spalováku většinou máte přidaný plný plyn, nebo nic. To tady rozhodně nejde a je potřeba se neustále soustředit na to, kolik plynu máte přidáno. Stejné to je i s ubíráním, protože jakmile pedál pustíte rychle, rekuperace vám nekompromisně zablokuje kola.
Na druhou stranu je třeba brát v úvahu, že terén, ve kterém jsme jezdili byl v mnoha ohledech extrémní a Kinetic není stroj na motokros. Do velkého bahna se ale na stavbě dostat určitě můžete a faktem je, že s ním problém mít nebudete.
Elektromotor vám dává pocit přebytku výkonu v podstatě v jakémkoliv režimu. Je jedno, jestli jedete do prudkého kopce, nebo potřebujete zrychlit na rovince. Je to ale výkon, který se dá bez problémů kontrolovat a je to celkem sranda, když si zkusíte dlouhé drafty, které Ranger umí.
Řízení jako takové nevybočuje ze standardů moderních UTV. Podvozek je adekvátně měkký, řízení reaguje rychle a je znát, že sedíte těsně za přední nápravou. Od řízení máte vynikající odezvu a je v podstatě okamžitě cítit, když se vozidlo dostane do smyku, nebo se vám protáčejí kola. Zkrátka úroveň, na kterou jsme u Polarisu zvyklí.
Jak jsem ale několikrát psal, na tohle ho úplně nestavěli. V popisu práce má hlavně dřít od rána do večera na farmách, stavbách, nebo třeba v městských službách. Tady bude šetřit peníze nejen za palivo, ale také za servis. Odpadá spojka, řemen a samozřejmě i výměny oleje. Nevadí dlouhá odstávka a elektrický pohon je do značné míry “blbuvzdorný” a uživatel má minimální šanci stroji ublížit špatným zacházením. V podstatě nejcitlivější součástí jsou mechanické části pohonu a diferenciály. No a teď ta horší stránka věci, která určitě zamotá hlavu dost nákupčím. Cena začíná na necelém milionu korun. To rozhodně není málo, takže pokud chcete mít ve své firmě Kinetica, doporučuju zařídit zkušební jízdu.
Foto: LivePR, Jana Kolací