Před pár lety ukázalo CFMOTO na výstavě EICMA v Miláně zajímavý koncept elektrické čtyřkolky. Ta se sice na trh zatím nedostala, ale místo ní je tu elektrická mašina pro nejmenší jezdce, kterou se nám konečně podařilo dostat k testu.
Abychom to uvedli na pravou míru, testovat nebudu já, ale moje dcera, i když samozřejmě nějakému tomu krátkému svezení jsem neodolal, protože tahle čtyřkolka je celkem robustní a s mojí váhou si v pohodě poradila. Ostatně zpracování je první, co mi vyrazilo dech. Tady budete jen těžko hledat nějakou chybu. Všechno perfektně sedí, displej, tlačítka, LED světla, všechno vypadá perfektně, no a designově je to taky celkem pecka.
Tady se může jít Elon se svou čtyřkolkou od Tesly vycpat, tohle je úplně jiná liga. Na rozdíl od Cyberquadu je tu totiž kromě působivého designu i funkční technika a to především v oblasti pohonu a podvozku.
U dětských čtyřkolek totiž často narazím na to, že podvozek je tam spíš pro parádu a místo toho, aby tlumiče držely kola na zemi, čtyřkolka poskakuje po hrbolech. To má za následek nebezpečnou jízdu a dramaticky sníženou životnost celého ústrojí. Tady je to ale jiný svět. Vpředu jsou dvojitá A ramena, vzadu pak kyvka s pevnou osou. Vše odpruženo jednotkami s nastavitelným předpětím.
Dětská čtyřkolka samozřejmě nemá velkou světlou výšku, takže je tu poctivé okrytování spodku stroje. Jak funguje jsme zkusili v praxi a přidali jsme na něj nějaký ten šrám.
Samotný pohon je celkem jednoduchý. Pod sedačkou se ukrývají dvě baterie. Trakční a klasická. Ta trakční má kapacitu 53Ah a slouží jen k pohonu stroje. Klasická baterka na 12V se pak stará o start a obsluhu všeho okolo. Tento systém mají i elektrická auta. K nabíjení slouží externí nabíječka. Ta se připojuje do zásuvka za řídítky, kde obyčejně najdete víčko nádrže.
Luxusně vypadá displej se třemi tlačítky. Ukazuje vše, co k jízdě potřebujete včetně aktuálního stavu baterie. Start má vlastně trojí jištění, což s ohledem na maximální výkon 4,5 kW není od věci. Na levém řídítku najdete tlačítko, které spíná start, dále je tu klasická magnetická trhačka. Ta je ovšem trochu přecitlivělá a když mi dcera poněkolikáté v řadě něco chtěla ukázat levou rukou a vypla si čtyřkolku, už mi to trochu lezlo na nervy. Na druhou stranu dítě může snadno vytrhnout spínač kdykoliv se dostane do nebezpečí. Čtyřkolku lze také propojit s aplikací. Na té můžete označit okruh, který dítě nesmí opustit, nebo se čtyřkolka vypne. Na displeji je také SOS tlačítko, kterým si může jezdec zavolat pomoc na váš telefon.
O bezpečnost je zkrátka postaráno. Ke všem systémům jsou tu samozřejmě ještě funkční brzdy. Ty lze ovládat páčkou na řídítkách, nebo pedálem. Vpředu je na každém kole jeden brzdič, vzadu pak jeden na celou nápravu. S ohledem na váhu stroje a rychlosti, kterými se pohybuje to stačí bohatě.
Jde to hned
Moje dcera není zrovna závodní jezdec a se čtyřkolkou se musela chvíli sžívat. Oproti benzínovým strojům je u elektriky daleko ostřejší nástup při přidání plynu a není radno začínat na plný plyn. Čtyřkolku můžete přepnout do dvou režimů - sportovního a omezeného. Díky tomu jsou začátky podstatně snažší.
Je ale dobře vidět, jak je jízda intuitivní a za pár minut už mi čtyřkolka sviští po cestách, že jí ani nestíhám drobem sledovat. Brzy si troufá i na prudší kopce. Tam už ale musím přepnout na silnější výkon, protože jinak by mi zůstala čtyřkolka stát uprostřed výjezdu.
Ze sjezdu chybí brzdění motorem a vše je na brzdách. Je to ale znovu jen o zvyku. Důležité je, že brzdy fungují a dají se dobře dávkovat. Čtyřkolka se tak nehrne do stran a v klidu a rovně sjíždí z kopců.
CFMOTO je celkem kus stroje (130 kg) a nemá v zatáčkách s malým jezdcem tendence k převrácení. I když už je jízda poměrně svižná, muselo by se dítě hodně snažit, aby stroj převrátilo.
Výborně navíc funguje podvozek. Když se dívám, jak čtyřkolka jede po trati, je jasně vidět, jak kola kopírují nerovnosti a čtyřkolka drží zvolenou stopu.
Trochu práce dalo naučit se s přepínačem “převodovky”. Ten je na levém řídítku a má tři funkce - vpřed, neutrál a zpátečku. Po každém přeřazení musíte stisknout brzdu, aby se jízdní mód zařadil. To je samozřejmě jeden z dalších bezpečnostních prvků a za pár minut si na něj jezdec zvykne.
Jak dlouho vydrží?
To je samozřejmě logická otázka. Upřímně se mi nikdy nepodařilo vyjet baterii celou. Na trať jsme vždy přivezli nabitou čtyřkolku a jezdilo se. Za cca hodinu a půl zbývá v baterce 60% energie a dřív si stěžuje jezdkyně, že jí bolí ručičky, než by se čtyřkolka vybila. Na odpoledne ježdění pro dvě děti to tedy v pohodě stačí. Oficiální čísla od CFMOTO jsou 3 hodiny jízdy a 60km.
Další výhodou je prakticky nulový hluk stroje. I když jste na frekventovanějších místech, tak nikoho vlastně neotravujete a dítě může hoblovat okruh celé odpoledne, aniž by na vás někdo vyběhl s holí.
I když to nebyl stroj úplně pro mě, tak mě hodně nadchnul. Mašina s prakticky nulovou údržbou, jednoduchým ovládáním, která v garáži nesmrdí, nemusíte se o ní moc starat, zkrátka nabijete a jedete. Je robustně zpracovaná, dobře brzdí, má super podvozek… Jediná kaňka je cena, která je téměr dvojnásobná proti benzínové verzi. Na druhou stranu nájezdem a provozem nijak nedegeneruje a pokud budete baterku nabíjet jak se má, bude čtyřkolka jak nová i když z ní děti vyrostou.
Text a foto: Matěj Oliva