Sraz majitelů a příznivců motorek CFMOTO přináší mimo jiné možnost otestovat novinky od čínské značky pro všechny zúčastněné. No a letos tu byla dokonce česká premiéra modelu od kterého se minimálně po stránce prodejů hodně čeká.
Sedmistovka MT navazuje jak jinak, než na model 650MT, který je jedním z bestsellerů CFMOTO. Není divu. Levné cestovní enduro se spolehlivým řadovým dvouválcem, pohodlným podvozkem, dost velké pro jízdu ve dvou s možností osazení kufry. V sezoně není dne, kdy bych na silnici alespoň jednu 650 nepotkal.
Na trh ale přišla už před pořádnou dobou a už jen kvůli konkurenci zoufale potřebovala nějaký ten facelift. A ten je konečně tady. Otázkou ovšem je, zda to nazývat faceliftem. Je tu totiž celá řada novinek, ale na druhou stranu na první pohled poznáte, s jakou motorkou máte tu čest.
Designově určitě můžeme nazvat změny faceliftem. Hlavní rysy totiž zůstaly zachovány včetně podoby předního světla, které sedmistovku a předtím šestpade jasně identifikuje. Na první pohled ale dělá motorku o něco ostřejší.
Stejný pocit mám z bočních panelů na kapotě. Rozhodně ale nejde o nějaký extravagantní ostrý design. Například podsedlovka je vyloženě konzervativní a dá se říct, že na dnešní poměry v podstatě klasická. Trubkový rám je z velké části schovaný pod plastovými kryty. Ty na boku zakrývají i svody vedoucí do katalyzátoru. Naopak svody dvojválcového řaďáku jsou vepředu dobře vidět.
Na černé variantě, kterou jsme testovali vypadají zajímavě zlatá loukoťová kola s tenkými paprsky. Naopak jedna z věcí, která se mi nelíbila už na 650 tu zůstala - poněkud nevzhledná rozeta na zadním kole.
Co ale vypadá pěkně a luxusně je zadní kyvná vidlice, která má tlumič stejně jako na předchozím modelu uložený šikmo na pravé straně motorky.
Za řídítky poznáte změnu především díky nové palubní desce, kterou tvoří barevný TFT displej se skvělou čitelností. Není tak velký, jako třeba na 800MT, ale spolehlivě a přehledně zobrazí všechno co potřebujete.
Další důležitou novinkou jsou ovladače na vysokých řídítkách. S těmi se pracuje naprosto intuitivně a co do pohodlí řidiče je to určitě krok kupředu. Dobře vypadají i bastery - kryty rukou. Ty už nejsou tak mohutné, jako na 650 a motorku opticky odlehčují. Přední plexisklo je nastavitelné a už na první pohled vypadá, že jezdce bude chránit před nepřízní počasí opravdu poctivě.
Nesmíme zapomenout na motor. Řadový dvouválec dostal 18% objemu navíc, což se projevilo na nárůstu výkonu na 49 kW (je možné dostat i variantu s 34kW pro A2). Krouťák dvouválce je 60Nm. To vše si musí poradit s pohotovostní hmotností 220 kg.
Hlavně v klidu
MT šla na srazu z ruky do ruky a než se dostalo na novináře, byl už večer a na focení poslední zbytky světla. Nevadí, na září bylo teplo, takže hurá do beskydských zatáček. Tedy tak nějak jsem si to představoval, protože cestovní enduro se silničními koly zkrátka vyzývá k takovému ježdění.
Nejdřív si ale musím vytrpět hlavní silnici, na které je čas se trochu seznámit s motorkou. Na cestovní enduro má sedlo poměrně nízko díky velkému vybrání za nádrží. Nebude tak dělat problém ani menším postavám.
Vysoká řídítka pomáhají ke vzpřímenému posezu, který je opravdu pohodlný. Sedlo je dost široké a měkké, plexi jsem si vytáhl do nejvyšší polohy a bastery dobře chrání ruce. Dovedu si představit, že na téhle motorce budu trávit dlouhé hodiny při cestách nejen po Evropě. Tohle se prostě povedlo.
Novinkou je displej a ovladače. Jak už jsem psal výše, tak obojí funguje výborně, je to přehledné a hned od začátku mám z motorky dobrý pocit.
Motor má sice pár koní navíc a větší objem, ale co je halvní, tak v CFMOTO zapracovali na jeho mapování. Díky to má mnohem lepší odezvu na plyn, lépe se vypořádává s nízkými otáčkami a je mnohem méně náchylný k cukání. Celkově je sedmistovka výborně naladěná a pokud jí nepodtáčíte pod 2500 otáček, kde to opravdu nemá ráda, odmění se sametovým zátahem.
Nečekejte ale žádnou divočinu. Motor má lineární zátah a nejlépe se cítí mezi pěti a sedmi tisíci otáček, kde vám nabídne slušný zátah. S motorem dobře spolupracuje převodovka, která má adekvátně odstupňované kvalty včetně dlouhé šestky pro dlouhé přesuny.
No a pak je tu podvozek. Vepředu najdete upside-down vidlici, která poskytuje dostatečnou tuhost. Vzadu je již zmíněný podélně vpravo uložený tlumič bez přepákování. Jedním slovem by se dal podvozek hodnotit jako pohodlný. Dobře filtruje nerovnosti a je poměrně měkký. Při krátkém testu jsme neměli šanci ho zkoušet nastavit, ale zadní tlumič by asi přitvrdit zasloužil.
V pohodovém tempu je podvozek vynikající. Cítíte, co se pod motorkou děje, je měkká, nedostáváte žádné rány. Jakmile ale chcete jet svižnějším tempem, začne MT protestovat. V zatáčkách je potřeba jet plynule, aby se motorka nehoupala a držela zvolenou stopu. Pokud chcete lítat z vracečky do vracečky jak smyslů zbavení, nebude tohle ideální stroj.
Ale MT se prezentuje jako cestovní enduro, což CFMOTO ukazuje i na fotkách a videu. Na polní cestě se ukázalo, že to vlastně celkem jde. Samozřejmě s ohledem na gumy a litá kola. Měkký podvozek je tu jednoznačnou výhodou a motorka si nechá líbit i svižnější jízdu lehkým terénem.
Brzdy fungují tak, jak bych to od nich očekával. Žádné jedovky to nejsou, ale zároveň mají dost síly motorku vždy zpomalit i ve spolupráci s ABS.
Bude to fungovat
Jak jsem psal, 650MT byla jednou z nejprodávanějších motorek nejen od CFMOTO. A já věřím, že sedmistovka jí bude následovat. 700MT stojí 175 990 včetně bočních kufrů SHAD a padacích rámů. A to je cena, která rozhodně bude pádným argumentem pro nákup. Když to navíc srovnáme například s konkurenční Kawasaki Versys, která je koncepčně MT nejpodobnější, je tu rozdíl skoro 30 000 korun. Po několika letech provozu 650 navíc motorka už prokázala i svou kvalitu a spolehlivost a ukazuje se, že CFMOTO jde stále kupředu.