Ténéré si okamžitě po svém představení získala srdce desetitisíců dobrodruhů po celém světě. byla něco jako zjevení, jednoduché cestovní enduro, které se nebojí ani těžšího terénu, je lehké, spolehlivé a nemá žádné zbytečné asistenty. Ale jak to tak bývá, dobré věci si zaslouží péči a po představení modelu World raid, který motorku udělal více cestovní je tu teď něco, co potěší milovníky offroadu a rallye.
Už základní podvozek KYB na Ténéré není špatný, to je třeba si říct hned na začátek. Funguje dobře a můžete si s ním dovolit i hodně svižnou jízdu terénem. Ale vždycky může být líp a tak Yamaha vyšla s edicí, která se pyšní zlatými tlumiči s modrým nápisem. Ano, jistě víte, že jde o Öhlins. A taky jistě víte, že pokud chcete to nejlepší, je čas právě na tuhle značku.
Nejde ale jen o cartrige, nebo části podvozku. Od Öhlinsu je tu kompletní přední vidlice a kompletní zadní tlumič. Nemusím ani psát, že obojí je plně nastavitelné v celém rozsahu. Kromě tlumičů najdete na Tenerce ještě výfukovou koncovku ze Slovinska. Akrapovič je stejně profláklá značka, jako Öhlins a dělá ty nejlepší výfuky na trhu. Samozřejmě s homologací pro silniční provoz. Další vychytávkou, kterou na téhle motorce najdete je kryt motoru, který chrání i celé svody. Na první pohled sice tahle krabice vypadá, jako strategická zásoba hliníku, ale funguje velmi dobře a váhově to asi taky nebude žádná tragédie. Za řeč ještě stojí široké offroadové stupačky bez gumy.
Tenerka je z výroby obutá na pneumatikách Pirelli Scorpion Rally. Ty jsou velmi dobré na silnici v jakémkoliv stavu a snesou i lehčí terén. Já si teda myslím, že zvládnou i ten těžší, tak jsem vzal motorku rovnou na motokros. Ale o tom později.
Celá tahle kombinace vypadá na první pohled neuvěřitelně. Vysoká motorka s úzkým sedlem, na výšku postavenou palubkou evokující rallyový kokpit, nad kterou je rovnou držák třeba na roadbook. Vysoká a široká řídítka s bastery ještě dokreslují tuhle siluetu. Skvěle vypadá i Akrap, který je v rallye stylu vystrčený do strany nahoru. Vypadá to výborně, jen je trochu na ráně.
No a aby toho nebylo málo, jsou na Yamaze bílé plasty s grafikou, která evokuje staré dakarské speciály a má zlaté ráfky, které vypadají nevěřitelně dobře. Jo abych nezapomněl na brzdy. Ty jsou od Bremba. Vepředu jsou dva menší kotouče s dvoupístky a samozřejmě s ABS. To jde vypnout na zadním, nebo na obou kolech.
Snese hodně
Motor původně pochází z MT-07. Tady je samozřejmě řádně přeladěný a umístěný dost nahoru kvůli světlé výšce motorky. Na sériové Tenerce mi vždy chyběl zátah odspodu. To se osazením laděné koncovky dost zlepšilo, ale pořád to není úplně ono. Motor má krásně lineární zátah, ale chybí mu takový ten hutný spodek. Když po něm něco chcete, je třeba se otáčkami dostat přes 5000, pak už ochotně zatahuje.
Zajímavě je poskládaná i převodovka. Ta má první tři rychlosti krátké jak víkend. Zejména mezi dvoukou a trojkou budete řadit zatraceně často. V terénu je to ale super. No a šestka je pak naopak dalekoběžná a můžete s ní na dálnici držet velmi ilegální rychlost. Zajímavé je, že Ténéré je i na poloterénních gumách se svou vysokou stavbou a velkými koly v takových rychlostech naprosto stabilní, nemá tendence se vlnit, nebo si nechat rozklepat řídítka. To je dobrá zpráva pro cestovatele. Špatná zpráva je naopak to, že motorka má nedurově tvrdé a úzké sedlo, což je super v terénu, ale míň super, když potřebujete ujet za den 800 km po dálnici.
Ténéré taky rozhodně není pro malé postavy. I když je motorka relativně úzká, měli byste mít tak 180cm, abyste v pohodě stabilně dosáhli. Díky tomu má ale výbornou světlou výšku a projedete s ní fakt hodně. Yamaha ale myslela i na jízdu ve stupačkách a na bocích nádrže a bočních plastech jsou výztuže, do kterých se krásně můžete opřít koleny. Široké stupačky navíc poskytují vynikající stabilitu při jízdě ve stoje. Další super vychytávkou je přední blatník. Kryty Ten se skládá ze tří částí - vršku - a bočnic, které slouží jako chrániče přední vidlice. Když se budete chystat do bahna, stačí odšroubovat blatník, nechat tam kryty vidlice a nasadit vysoký blatník na spodní brýle.
Je zkrátka znát, že Yamaha myslí na offroad, což je dobře. A teď k podvozku. Na silnici funguje perfektně. Motorka je stabilní, nic jí nerozhodní a zatáčky projíždí s chirurgickou přesností. V terénu to je ale mnohem náročnější. I když je Ténéré celkem subtilní motorka, tak je to přeci jen cestovní enduro s váhou…. Jezdil jsem na trati, která měla za sebou noční déšť, což nebylo na Pirellkách rozhodně ideální a dost to klouzalo. První na řadě tedy bylo vypnutí ABS, na to potřebujete vstoupit do menu brzd a zvolit variantu vypnutí jednoho, nebo obou kol. je to procedura asi na 4 kliknutí otočným ovladačem.
A teď konečně k tomu podvozku. Je vynikající. Když jsem si doladil odskok a útlum, nemělo to sebemenší chybu. Na roletách jsem mohl jet na plný plyn a stejně dobře podvozek fungoval i při dobrzďování do zatáček. Motorka byla stabilní, zadní kolo nikam nedoskakovalo a i když šla Tenerka po doskoku na dorazy, neodskočila a tlumiče vše pobraly.
Podvozek navíc dává skvělou zpětnou vazbu a vy neustále víte, co se pod koly děje a kdy vám to začíná klouzat. Protože jak jsem říkal, Pirelli Scorpion Rally nejsou zrovna pneumatika na bahnitý motokros.
Rovnou na rally
Celkově mi chování Tenerky přišlo bližší soutěžnímu enduru, než cesťáku. A když pak letíte po polní cestě trojcifernou rychlostí, máte pocit, že můžete rovnou vyrazit na Dakar. Tam už sice dvouválce zakázali, ale je spousta dalších amatérských rallye, kde se můžete s touhle mašinou svézt. A platí, že tady stačí jen nalepit čísla a vyrazit. A otázka, zda se vyplatí do Öhlins edition investovat? Já říkám, že určitě ano. Sice to není nejlevnější záležitost, ale motorku to posouvá na úplně jinou úroveň.