Tred poslední doby je větší, delší, širší a hlavně silnější. Ale je celá řada jezdců, kteří prostě dvě stě koní nepotřebují a drafty na trati taky nejsou nic pro ně. A právě těm CFMOTO připravilo novou bugynu Z950.
Aby bylo jasno, není to tak úplně výmysl CFMOTO. Zúžená side-by-side frčí už pěkných pár let a v nabídce je mají všichni severoameričtí výrobci. Důvod je jednoduchý. K vjezdu do ATV parků v USA a Kanadě je omezená šířka vozidla, která má zabránit vjezdu velkých UTV a aut. No a abyste se tam vešli, musíte mít svoje side-by-side užší. Celkem jednoduché. U nás to tento smysl úplně nemá, na druhou stranu být široký skoro jako čtyřkolka má taky občas něco do sebe.
Gladiator Z950 navazuje designově na modelovou řadu CFMOTO, která je aktuálně v nabídce. Hlavním poznávacím prvkem je přední kapota s prodloužením pro logo a samozřejmě světla. Už celkem samozřejmě jsou LEDky v hlavních i zadních reflektorech. Bugyna je homologovaná pro silniční provoz, takže nemohou chybět blinkry a zrcátka. Jsou tu tříbodové bezpečnostní pásy, což s ohledem na užití asi bohatě stačí. Vzadu je také tan zařízení na poměrně dlouhém nástavci. I to má svůj důvod, kola jsou hodně vytažená a pokud by bylo tažné kratší, budete s nimi v ostrých zatáčkách škrtat o vlek. Na trial doporučuji sundat.
Interiér odpovídá aktuálním standardům CFMOTO. Volant vypadá a drží se velmi příjemně. Před ním je palubní deska tvořená barevným displejem. Je jednoduchá a ukazuje všechno, co potřebujete. Její jediný problém je, že se nedá na noc vypnout, nebo pořádně ztlumit, takže vás dost oslňuje. A jízda v noci jinak není velký problém, světla totiž fungují velmi slušně. Vyzkoušeli jsme si to na 70km noční trati.
V interiéru je jinak vše tam, kde to hledáte. Super je celá řada úložných prostor. Trochu míň super jsou přepínače blinkrů na středovém panelu a přepínače světel zase na levém bočním panelu. Než si zvyknete, tak si nespočetněkrát přepnete pohon, nebo vypnete světla. Tady bych hlasoval za klasické automobilové páčky pod volant.
Ergonomie jako taková je ale příkladná. Jsem vyšší postavy a do bugyny jsem se v pohodě vešel a dosáhl jsem akorát na vše, na co jsem dosáhnout potřeboval. Třeba i na plechovku nealka, pro které jsou v kabině držáky…
Hodí se všude
Když oživím dvouválcový motor (stejný jako v Z1000) umístěný za sedačkami, ozve se sympatický bublavý zvuk, který zní příjemně, ale není nijak otravný. Zajímavé je, že řazení jde i na relativně syrové čtyřkolce hladce a kvalty zapadají bez problémů. To u nových převodovek nebývá úplná samozřejmost.
Skvělá je také reakce motoru na plyn. Velmi ochotně se vytáčí a odezva je v podstatě okamžitá. Díky tomu můžete rychlost jízdy regulovat velmi citlivě a okamžitě reagovat na smyk a podobné záležitosti, které vás budou v terénu čekat.
Jak jsem psal výše, nejdřív jsem s bugynou jel 70 km nočního okruhu, kde jsme vyzkoušeli nejen asfalt, ale taky spoustu polňaček. A rozhodně jsme nešetřili rychlostí. Na silnici je rozumná devadesátka. Při ní má motor ještě rozumné otáčky a hlavně máte stroj pod kontrolou. Překvapivě ani v takové rychlosti a na terénních gumách není bugyna nervózní a to je užší, než základní Z1000. I v zatáčkách jsem měl pocit dostatečné kontroly a nebyl problém ani se svižnými průjezdy. Nejslabším článek při jízdě po silnici jsou brzdy. Když jsme jeli ve dvou a brzdili jsme před křižovatkou, bylo potřeba se do pedálu trochu opřít, aby brzdy zabraly tak, jak bych potřeboval.
Naopak v terénu jsou ideální. Dobře se dávkují a dávají vědět, kdy se kola zablokují. To se hodí třeba na trati, kde musíte odbrzďovat do zatáček a do smyku se dostanete ani nevíte jak. Na polních cestách bylo ale cítit, že tohle je to pravé. Bugyna filtrovala nerovnosti a fungovala přesně tak, jak bych od volnočasového side-by-side čekal. Klidně si dovedu představit celodenní ježdění někde v Rumunsku, nebo i vénenděnní expedici. Tam by to jen chtělo ke střeše doplnit ještě přední sklo.
Na trať tahle věc vlastně úplně nepatří, ale když už jsme jeli okolo, dal jsem si pár koleček v Dalečíně. A musím říct, že na limitech jsem byl dřív já, než bugyna. Dost taky proto, že jsme měli k dispozici první kus v ČR a importér opravdu nestál o to ho celý opravovat.
Super je, že podvozek snese i větší nerovnosti a chová se způsobně při odbrzďování do zatáček na rozbité trati. To je totiž největší slabina většiny čtyřkolek a side-by-side. Třešničkou na dortu pak jsou skoky, na kterých si musíte jen ohlídat, abyste měli správný nájezd, ale i když to úplně nevyjde, podvozek vás podrží.
Na každý den
Je prima, že moderní side-by-side už jsou velmi pohodlná, mají spoustu úložného prostoru a dají se používat každý den. Nemusíte se bát do nich sednout ani cestou na obě do města, protože fungují i na silnici. Stejně tak s nimi můžete vyrazit na výlet po polních cestách, nebo na expedici. Offroadmaraton, nebo Dakar s CFMOTO Gladiátor Z950 asi nevyhrajete, ale proto tu není. Je to parťák, který vám může dělat radost každý den.