Jak už jistě víte, máme na letošek jako dlouhodobý test motorku 800MT Sport od CFMOTO. Když přišla možnost vyrazit do Alp společně s dalšími majiteli CFMOTO, byla to jasná volba. Zaprvé jsme měli možnost porovnat sportku s dalšími stroji, no a hlavně taky poznat další lidi, kteří CFMOTO mají, dát se s nimi do řeči a něco nového se dozvědět. Super zatáčky jsou pak už jen třešničkou na dortu.
Pokud čekáte hardcore průsmyky, jako Stelvio, nebo Grossglocner, tak budete asi zklamaní. Na první takovou akci si vybralo české a slovenské zastoupení - firma Journeyman oblast Yspertal, která leží asi 60 km od hranic a poskytuje krásné silnice, které ale nejsou tak brutální a kopcovité, jako více na jihu. V Ysperu je navíc parádní penzion, který vlastní motorkáři a je pro motorkáře určený. Najdete v něm garáž pro desítky strojů, nářadí a vše, co potřebujete pro údržbu. A samozřejmě taky skvělou hospodu a neuvěřitelnou kuchyni, o které se určitě ještě zmíním:-)
Vyráželi jsme ve čtvrtek s tím, že se cestou postupně posbíráme a večer zahájíme akci už v Ysperu. Samotná cesta je parádní záležitostí. Jeli jsme přes Jižní Čechy, zastavili na oběd ve Slavonicích a odtud pokračovali zatáčkami až do penzionu a ještě stihli čtvrtfinále mistrovství světa. Někdo si ještě trasu prodloužil okolo Dunaje a dorazil s úsměvem od ucha k uchu. Pak už jsme se jen těšili na tradiční rakouské jídlo, které teda úplně neproběhlo, ale paela se spoustou oblohy rozhodně nikoho neurazila. Večer pak celou akci zahájil Eda Šlampa - obchodní a marketingový ředitel Journeymanu, rozdal pár dárků a Petr Fryč nám řekl něco k trasám, které nás čekají.
Den 1 - 250 Km
První den byl nastavený tak trochu softovější, abychom se rozjezdili. Vyrazili jsme podél Dunaje na západ a oběd si dali v Freistadtu. Na náměstí nás čekala zahrádka s českou obsluhou a vídeňským řízkem. Už cestou jsme potkali první pořádné zatáčky a malý průsmyk, kde si všichni vyzkoušeli, o čem to tady bude. Z Freistadtu nás vedla další spousta zatočených silnic severní cestou zpět. Přišly první vracečky a zkušenosti s jízdou v Alpách. Super na těchto silnicích ale je, že jsou víceméně vždy v lesích, nebo mezi loukami a jezdci se tak nemusí bát velkých srázů, které známe z plnotučných Alp. Všichni ale přistoupili k jízdě nanejvýš zodpovědně a k žádné krizovce nedošlo.
A to bylo osazenstvo zájezdu vskutku pestré. Dorazila plejáda osmistovek, mimochodem sportku jsme měli jako jediní a málem jsme jí tam prodali. Zastoupeny byly dvě 650 - jedno MT a jedno GT, které jsme měli taky už šanci protáhnout po Alpách. Zhruba polovinu startovního pole tvořily modely CL-X, především Heritage, ale nechyběla ani letošní novinka Adventure, kterou jsem testoval v Turecku a taky jedna sportka. Zájem byl samozřejmě i o vyzkoušení jednotlivých modelů, takže nouze nebyla ani o střídání. Jo a taky tu byl jeden Triumph Tiger, ale o tom ani mluvit nebudem:-)
Vím, že vás to asi moc nezajímá a já taky nejsem moc ten typ, ale prostě musím. Večer v penzionu parádní véča v podobě makrel na ohni, nebo würstů. Asi to není to nejdůležitější, ale když celý den sedíte na motorce, je prima ze sebe večer shodit hadry a dát si studené pivo a dobrou večeři. Ostatně jsme tu tak trochu na dovolené.
Den 2 - 290 km
Druhý den je vrcholem celé akce. Čekají nás už o dost větší průsmyky s obědem ve městě Mariazell, kde je nádherná katedrála a jde o historické poutní místo. Já to tu mám hodně rád, pač tu před lety bylo představení nové KTM Adventure a okolní silnice mě tehdy naprosto nadchly! I tady totiž platí, že jde o rychlejší zatáčky, které většinou obklopuje les, nebo louky a jezdec se tu cítí tak nějak bezpečněji. Už jsme ale překonali první plnohodnotný průsmyk, což bylo na účastnících zatraceně znát a soutěž o nejvysmátějšího motorkáře by byla dost vyrovnaná!
Z Mariazell se už vracíme relativně přímou cestou, která je ale i tak plná zatáček v podstatě až na náves Ysperu. U penzionu toho ještě někteří jedinci nemají dost a vyráží ještě trápit zatáčky v okolí. My jsme vyrazili vyzkoušet, jestli CFMOTO umí jezdit i po jednom kole, ale o tom příšte.
Večer patřil oblíbené přednášce Jardy Šímy, který jezdil celou dobu s námi a ukázal, kam až se dá na CFMOTu dojet. Letos už má za sebou Afriku na CL-X 700 a jeho 800MT už má skoro 100 000. Já takové ambice rozhodně nemám, ale dvacku bychom tam letos rádi viděli. Zatím je naše redakční motorka na šesti tisících.
Líbilo se to
Ráno je samozřejmě tak trochu dojemné a posmutnělé, přeci jen se jede domů. Když se ale ptám účastníků, všichni jsou nadšení. Tahle cesta jim otevřela úplně nové obzory, zlepšila jejich schopnosti na silnici a ukázala, že nejdelší výlet nemusí končit na Pasohlávkách. Mnozí do té doby za den neujeli víc, než 150 km a tady najednou střihli skoro 300. Jízda ve skupině jim navíc ukázala, jakou mají v zatáčkách jezdit stopu, kdy brzdit a jaký náklon je ještě bezpečný. Poserproužky se z většiny pneumatik odporoučely a večer posledního dne bylo od všech stolů slyšet plány kdy a kam pojedeme příště. A tak to má být...
Celá akce byla v komorní atmosféře 23 účastníků na 17ti motorkách. Kromě nás jely další 4 motorky ve dvou, z toho jedna 650MT, zbytek osmistovky. Najeli jsme něco přes 1300 km za 4 dny, ale dost záleželo, odkud se účastníci do Ysperu vydali. Ale i cestou zpět chodily fotky z dalších výletů. Celkově tedy akci rozhodně chválím a doufám, že se z toho stane tradice, protože CFMOTO ukazuje, že prodejem motorky to rozhodně nekončí.