Uznávám, že testů čtyřkolek BRP jsme tu poslední dobou neměli. O to víc mě těší, že jsme se mohli účastnit prvního představení zbrusu nového jednoválcového Outlanderu, které se konalo v pražském Hummer centru.
Ne, nepřepsal jsem se. Can-am Outlander bude nabízet velký jednoválec. Dosud jediný jednoválec v modelové řadě pracovních čtyřkolek byla čtyřstovka, která měla vlastně polovinu motoru z dvojválcové osmistovky. Tohle je ale úplně jiný kafe. Čtyřkolka bude v nabídce nahrazovat model 570, který toho už hodně pamatuje a v potoku Botiči už uplynulo hodně vody od doby, kdy jsme ho testovali jako novinku.
Oficiální označení nové mašiny je Outlander MAX DPS 700. To zní jednoduše ne? Na první pohled poznáte, že jde o nový model, stejně jako poznáte na první pohled, že před vámi stojí Can-am. Vepředu je dnes už tradiční čtveřice světel, jen jsou více hranatá a obsahují čočky. Celkově čtyřkolka hodně vyrostla. Dlouhá je 240 cm, vysoká 122cm a široká 121cm. To je oproti 570 poměrně razantní nárůst. Bavíme se tedy o dlouhé verzi, s krátkou se pro ČR, potažmo pro Evropu v podstatě nepočítá s ohledem na malý zájem. Hmotnost čtyřkolky je 356 Kg.
V rámu najdete zcela novou pohonnou jednotku od Rotaxu pod názvem HD7 o výkonu 50 koní. Ta pohání všechna čtyři kola. Vzadu je klasická rozvodovka, nicméně o homologacích zatím ještě není jasno. Vpředu je automatická uzávěrka doplněná o možnost mechanického uzavření předního diferenciálu. Vše je řešeno jednoduchou kolébkou na řídítkách. Tam najdete také přepínač motorových režimů. Ovladače jsou celkově přehledné a jednoduché. Zajímavá je jen spínačka, která nemá klasický klíček, ale necvakávací čip. To je dobré z pohledu prachu a bahna.
Velikost čtyřkolky je znát i za řídítky. Prostoru je tu opravdu hodně, sedlo je dost dlouhé a v pohodě se vejdete i se spolujezdcem. Ergonomie je tradičně dobrá, všechno je tam, kde to čekáte včetně párky brzdy na levém řídítku a pravém pedálu. Trochu ochuzená je palubní deska. Tu tvoří jednoduchý displej, který zobrazuje všechny potřebné informace a je obklopený kontrolkami. Nevypadá sice zrovna prémiově, ale čitelný je dobře.
Konečně stabilní
Dost změn doznal i podvozek. Can-am totiž nemá! vlečná ramena. To může být pro mnoho staromilců problém, ale to asi i jednoválec pod kapotou. Outlander má klasická dvojitá ramena vpředu i vzadu.
Motor samozřejmě naskakuje na první drcnutí a je hned od začátku jasné, že tady inženýři z Rotaxu odvedli skvělou práci. Motor nevibruje, je kultivovaný i při volnoběhu a skvěle vyvážený. V režimu sport navíc okamžitě reaguje na stisk plynové páčky a žene se do otáček stejně hravě jako dvouválec. To je rozhodně skvělá zpráva.
S motorem spolupracuje dobře i převodovka a variátor. Tady prostě jasně cítíte, že máte pod sebou BRP. Vše jde hladce, nastavení převodů je ideální a vy se soustředíte jen na trať, která je před vámi. No a pokud jste se tam někdy svezli, určitě víte, že v Hummer Centru je rozhodně spousta zajímavých míst, která si můžete užít.
Na starších Outlanderech jsem často kritizoval přední zavěšení. Byla to slabina, která hodně znepříjemňovala svižnější jízdu do zatáček, kdy se vnější přední kolo vždy hodně potápělo a čtyřkolka byla nestabilní. To jsem si ostatně ověřil i při přesednutí na 570. U nového jednoválce se ale podařilo tento jev v podstatě odstranit a podvozek je velmi stabilní a předivdatelný. Je ale nastavený dost ně měkko. To je prima při práci a přejíždění nerovností. V kombinaci s pohodlným sedlem a posilovačem řízení si jen tak plujete nad terénem. Když se ale chcete trochu pobavit, musíte si dávat pozor, aby vás podvozek nevypekl. Na řádění jsou tu ale v nabídce jiné stroje.
I tak jsem si zkusil tradiční skopičiny, jako jsou malé skoky, nebo jízda po dvou. No a tohle čtyřkolka v pohodě zvládá. Dobré je tady hlavně dávkování plynu a reakce motoru, která je opravdu blesková. Vlastně jediný zásadní rozdíl proti dvouválci je motorová brzda, která je podstatně slabší a vy si tak mnohem častěji musíte pomáhat tou mechanickou. V budoucnu by ale měl být Outlander vybaven plnohodnotným sjezdovým asistentem, který bude udržovat ve sjezdu nastavenou rychlost. Momentálně bohužel není dostupný s ohledem na nedostatek elektronických součástek, který trápí většinu výrobců.
Závěr
Nový Outlander rozhodně nedělá slavné značce ostudu, i když je na něm vidět několik rozpočtových řešení, jako je zadní zavěšení, palubní deska, nebo zpracování nosičů. I tak je to ale velmi kvalitně udělaná čtyřkolka, která v sobě nezapře rukopis BRP. No a k tomu má pod kapotami skvělé srdce od Rotaxu. Přívětivá by měla být v rámci možností BRP i cena. Ta bude upřesněna v následujících týdnech, kdy bychom Outlander také rádi pořádně otestovali.