Po Polarisu představila modely pro sezónu 2023 i Yamaha. Značka s ladičkami ve znaku se stejně jako Polaris soustředila hlavně na design a image svých strojů. Dobrá zpráva je, že z nabídky nezmizely oblíbené sportky, protože Yamaha už je jedna z posledních značek, která sportovní čtyřkolky nabízí.
Modelová řada čtyřkolek a UTV se v posledních letech stabilizovala a obsahuje ucelenou nabídku z každého segmentu. Začíná to dětskými čtyřkolkami a končí ostrou bugynou a pracovními UTV. No a mezi tím vším jsou osvědčené pracáky řady Kodiak. Vrcholem je pak limitka Wolverine 1000 LE.
Kodiak 450 a 700
Yamaha na rozdíl od severoamerické a čínské konkurence nenabízí dvouválce ve čtyřkolkách. Já tomu celkem rozumím. Kodiak 450 i 700 jsou pečlivě vyladěné a nabízí vyvážený poměr výkonu, hmotnosti a ovladatelnosti. Nikdy asi nebudou vyhrávat offroadmaratony, nebo Dakar, ale pro práci a výlety je to ideální mašina. Má pohodlný podvozek, dobře nastavený posilovač řízení a léty prověřené motory.
Kodiaky nemají v modelové řadě 2023 žádnou zásadní inovaci a nabízí pouze nových barev a limitovanou edici SE u obou modelů. Limitka má speciální polepy a hlavně hliníkové disky. K dispozici bude v klasické barvě Yamaha blue.
Viking EPS
Viking je pracant, který disponuje stejným jednoválcem, jako čtyřkolka Kodiak 700. Na korbě uveze 272 kg a má k tomu samozřejmě i plnohodnotný náhon 4x4. Nechybí ani posilovač řízení. Viking je k dispozici v barvách Yamaha Blue a v zelené.
Wolverine RMAX 1000
Pokud nechcete ostrou bugynu, ale mašinu, která zvládne těžký terén, ale spíš ve volném tempu, je litrový Wolverine ideální. Můžete ho mít ve verzi pro 4 pasažéry. No a pokud chcete jezdit ostřeji, je tu verze LE. Limitka na rozdíl od té čtyřkolkové nenabízí jen grafiku, nebo kola, ale hlavně podvozek od značky FOX iQS, které mají možnost elektronického nastavení. Můžete volit mezi sportovním nastavením, komfortní jízdou, nebo zlatým středem.
Podvozek ale u limitky není vše. Je tu speciální černý lak, 30" pneumatiky, přední nárazník s navijákem, který utáhne až 2000 kg, no a pak je tu ještě prémiový interiér.
YXZ 1000R / SS
Zatímco konkurence se žene za výkonem, Yamaha jde u své špičkové bugyny tak trochu jiným směrem. Pod kapotou je litrový tříválec kombinovaný se sekvenční převodovkou a špičkovým podvozkem. Díky převodovce má motor optimální využití výkonu, prakticky nulovou prodlevu a hlavně nulové ztráty, které generuje variátor. I přes tyto výhody zůstává YXZ hlavně v Evropě tak trochu stranou. A to je škoda, protože když se v Yamaze jednou svezete a pochopíte její filozofii, nebudete chtít jinak.
K dispozici jsou dvě verze, kdy Rko má podvozek od FOXu. Yamaha myslela i na výhled z kabiny, který je v podstatě omezený jen ochrannou klecí. Myslelo se i na novou palubní desku v automobilovém stylu. Zásadní je samozřejmě tříválcový motor. Ten sice nemá přeplňování a objem "jen" 998ccm, zato ale dokáže točit 10500 otáček!
YFZ 450 R
Tahle čtyřkolka je legenda a zasloužila by si být na prvním místě. Má na svém kontě mnoho titulů nejen v USA, ale i v Evropě a pokud chcete dnes koupit skutečnou závodní čtyřkolku, je to v podstatě jediná varianta, protože ostatní výrobci už tento segment opustily.
Důležité ale je neusnout na vavřínech. Nejsou to sice zásadní změny, ale Yamaha se pořád soustředí na to, aby Rko bylo nejrychlejší. Zajímavostí tak je třeba antihoppingová spojka, která je u čtyřkolek unikátní. Pomáhá vám při podřazování proti zablokování zadních kol, no a trakce je to nejdůležitější, co v terénu potřebujete. Když jí nemáte, je vám výkon k ničemu.
Yamaha pro příští rok připravila ještě vyrboušenější limitku - LE. Ta má polepy s výraznější barvou a má sladěné ráfky s barvou čtyřkolky. K tomu je tu ještě systém rychloupínáků na panelech kapotáže.
YFM700R SE
Stejně, jako je 450 legendou quadcrossu, je sedmistovka legendou Dakaru a pokud chcete tuhle soutěž vyhrát, tak jinou čtyřkolku mít v podstatě nemůžete. Velký jednoválec je etalonem spolehlivosti a má dost výkonu a hlavně krouťáku na to, aby vás jízda vždy pobavila.
Sedmistovka je k dispozici ve variantě SE - Special Edition. Ta má tlumiče KYB s možností plného nastavení a stejně jako menší sestra má sladěné barvy ráfků s kapotami a polepy.
Dětské čtyřkolky
Yamaha nabízí hned dvojici čtyřkolek pro nejmenší. Ani na nich neproběhla žádná zásadní změna. V nabídce je padesátka YFZ 50 a devadesátka YFM 90. Kromě ostrého designu, který připomíná dospělé "sestry" je tu osvědčený vzduchem chlazený jednoválec s automatickou převodovkou a plnohodnotný podvozek.