Enyaqa jsme už testovali v létě, v zimě a sněhu, ale i tak jsme si nemohli nechat ujít možnost svezení a testu nového kupé RS, nejostřejšího elektromobilu, který kdy Škodovka postavila. 

7D2 5612

Nový Enyaq je samozřejmě hodně podobný klasickému modelu, poznáte ho hlavně podle sbíhavé zádě. SUV kupé je aktuálně hodně moderní záležitost a rozhodně už to není doména jen X6 od BMW. A není divu, vypadá to prostě dobře. Auto tím ztrácí výraz obyčejného SUV, ale najednou je tak nějak sportovnější a zajímavější. 

7D2 5587

Souvisí s tím samozřejmě nutný úbytek praktičnosti. Na papíře sice úbytek místa v kufru není nijak dramatický, nicméně v reálu je to složitější a naložit do auta vyšší předměty není jednoduché. Pokud si ale tuhle karosářskou variantu pořídíte, asi víte, že nebudete jako já stěhovat každý víkend hračkářství a půl obchodu se sportem. 

7D2 5592

Uvnitř mnoho změn oproti první generaci Enyaqu nenajdete. Nejzajímavější změnou jsou sedačky a volant s klasickým logem RS. Výbava se jinak v podstatě neliší, takže naše testovačka měla všechny vychytávky, které jsme Škodovce chválili, jako třeba panoramatickou střechu, headup displej, který se promítá přímo do předního skla, nebo masážní sedačky. Ergonomie je pořád perfektní a je jedno, jestli jedete přes půl Evropy, nebo si chcete užít zatáčky za rohem. Sedačky mají perfektní boční vedení a udrží vás na místě. A pokud jste si někdy zkusili akceleraci velkého elektromobilu, je jasné, že to budete potřebovat. 

7D2 5608

Ještě se vrátím k designu. Enyaq RS není úplně klasické SUV kupé. Má nižší světlou výšku, ale všechno vynahrazují parádní velká kola. Jak to tak u elektromobilů bývá, jsou dost odlišná, ale mě osobně k autu sedí. Změna je také na přední masce, která je složená s průsvitných panelů, které jsou prosvícené, což vypadá parádně. 

7D2 5602

Nic než síla

Enyaq má baterii o kapacitě 80kWh a na všechna 4 kola přenáší výkon 225 kW, tedy nějakých 300 koní. No a hlavně tu je točivý moment 480Nm dostupný v podstatě od nulových otáček. Trochu škoda je, že v Boleslavi omezili maximální rychlost na 180 km/hod. Tohle SUV by určitě jelo rychleji a třeba přejezdy přes Německo by v rychlostech začínajících dvojkou utíkaly rychleji. Výkon na to rozhodně má. No a pokud jde o dojezd, tak pokud se chováte trochu ekonomicky, ujedete na baterii celkem bez problémů 400 km.  

7D2 5638

Samozřejmě jsme zkusili vytáhnout Enyaqa i do terénu. U verze RS už to sice není úplně to, s čím Škodovka tohle auto stavěla, ale přeci jen nazvali to SUV, takže proč ne. Na elektromobilech je super točivý moment a náhon na všechna kola. Trochu horší je to ale s dávkováním výkonu. Když jsem jezdil po travnatém svahu, snadno se mi stalo, že se mi protočila kola a zasáhnout musela kontrola trakce. S klasickým motorem mám přeci jen lepší kontrolu nad tím, co se děje pod koly. 

7D2 5624

O dobrou trakci a obecně jízdu i na nezpevněném povrchu se stará řada elektronických asistentů, ať už je to zmiňovaná kontrola trakce, ABS, nebo ESP. Nejen díky nim dokážete přenést nezanedbatelný výkon na kola a hlavně na terén pod sebou. Dokud jsem jezdil suchým terénem, bylo to celkem v pohodě. Samozřejmě nečekejte jízdu jako s offroadem, Enyaq má malou světlou výšku, což vás samozřejmě limituje v kolejích. Zkrátka Enyaq RS je spíš ten typ SUV, se kterým si užijete jízdu po zasněžených cestách a projedete po prašné cestě do kempu, nebo na chalupu. 

7D2 5623

Na silnici je to ale úplně o něčem jiném. I když má Enyaq dvě tuny, povedlo se konstruktérům auto tak dobře vyvážit a naladit, že máte v zatáčkách pocit, že řídíte daleko menší a rychlejší vůz. Akceleraci je těžké popsat, to si musíte zkusit. Ale co rozjedete, musíte i zastavit. K tomu slouží v první řadě rekuperace. Auto vyhodnocuje, jak moc potřebujete brzdit a svou roli hraje samozřejmě i jízdní režim, který máte nastavený. Rekuperaci můžete ovládat i pádly pod volantem a semi si tak nastavit, jak moc auto zpomaluje, když pustíte plyn. No a když jde do tuhého, jsou tu ještě dostatečně silné konvenční brzdy. Destičky ale jen tak měnit nebudete muset. 

7D2 5611

Když už jsem zmínil jízdní režimy, tak ty jsou u elektromobilu znát daleko více, než u konvenčního auta. Management motoru poskytuje mnohem víc možností a pokud jedete na eko režim, nebo comfort, auto je sametově měkké, zpomaluje a zrychluje citlivě a plynule. Naopak když navolíte sport, charakter auta se razantně změní a vám pod nohou najednou přibude stádo koní, které můžete krotit. 

7D2 5617

Zajímavá je samozřejmě i odezva od řízení a motoru. Díky razantnímu nástupu točivého momentu vystřelí auto za plynem v podstatě hned, jak stisknete pedál. Nemusíte přemýšlet nad otáčkami, kickdownem a podobně. Výkon tam prostě je a vy ho máte neustále pod nohou. A to je zatracená zábava. 

7D2 5615

Technologie na prvním místě

Enyaq RS rozhodně není lidový elektromobil a ani jím být neměl. Má především ukázat, čeho je současná Škodovka schopna a co umí. No a to se podařilo dokonale. Nejde jen o design a elektrický pohon, ale i to, jak to všechno zapadá do sebe a jak si to dokáže řidič užít. Mě osobně úplně nevyhovuje systém ovládání rádia a konektivita s telefonem, ale jinak nemám k autu v tomto směru výhrad. No a zatímco na většinu aut si po pár dnech prostě zvyknu, tak jízda Enyaqem je vždycky zábava a je jedno, jestli jedu do práce, na nákup, nebo na výlet. 

 

Text: Matěj Oliva

Foto: Tereza Olivová