Ve světě čtyřkolek jsou limitované edice už poměrně běžnou záležitostí, ale doteď se jich držely většinou severoamerické značky. Teď ale přišla jedna limitka od CFMOTO, která nejen vypadá sakra dobře, ale podle všeho by měla i dobře fungovat. No a abychom pořád nehonili čtyřkolky jen po trati, vzali jsme Overlanda na čundr po Čechách.
Co se týče motoru a rámu, je Overland klasický litrový Gladiator. Véčkový dvouválec spojený s variátorem CV-Tech je už dnes osvědčený motor, který netrpí zásadními problémy a vytvořil si dobrou pověst. No ale teď k tomu, co je nové. Overland je postavený v modro-černé kombinaci a nadstandardní prvky dává rozhodně na obdiv. První, co vás upoutá jsou pneumatiky s pedlocky. Ty mají na svědomí, že se guma nemůže protočit na ráfku, ani zout při náročnějším zacházení. Další velký optický prvek je přední kapotka s plexisklem. Ta má na svých koncích i chrániče rukou a celkově vypadá velmi funkčně, jen pozor na převrácení, v tu chvíli je s ní konec.
Na zadním nosiči je pak namontovaný velký kufr, který drží na místě prostřednictvím chytrého variabilního systému. Můžete ho tak snadno odmontovat a nasadit místo něj jiné příslušenství. To je ale pořád klasika. Zajímavější je kufr, který můžete nacvaknout na místo zadní sedačky. Montáž trvá pár sekund a získáte tak další nezanedbatelný prostor, no a navíc je na něm i opěrka, takže vám to přidá i nějaké to pohodlí.
Overland je také poctivě chráněný. Má přední i zadní rám a nechybí tu ani naviják na předku. Bohatý výčet příslušenství zakončíme už jen tlumiči nastavitelnými ve všech parametrech, které dělají jízdu na delší vzdálenosti podstatně příjemnější.
Na čundr
Říká se, že co nemáte, nepotřebujete. Ale něco přeci jen potřeba je, stan, spacák, něco k jídlu… Prostě to nejzákladnější pro kempování v přírodě. No a to se vám do velkého kufru Overlandu vejde levou zadní. Měl jsem místo i na foťák, kameru a dron a ještě bych asi něco pobral. No, a kdyby přeci jen přišlo na nejhorší, pořád je tu ještě přední nosič, nebo druhý kufr.
Nebudeme si nalhávat, čistě terénem to u nás prostě nejde, takže chtě nechtě, občas musíte na silnici. V provozu rozhodně nebudete za brzdu, motor má síly dost, zrychlení je víc než přesvědčivé a držet devadesátku je v pohodě. Samozřejmě, že terénní pneumatiky nejsou zrovna ideální a na asfaltu je třeba si dávat pozor, protože jejich přilnavost není rozhodně ideální. Díky posilovači a délce čtyřkolky se dá ale při rychlé jízdě na asfaltu slušně ovládat a dovedu si představit, že na gumách se silničním vzorkem to může být celkem zábava.
Já se ale snažím držet na polních cestách, kde to je přeci jen o něčem jiném. Těžká čtyřkolka se houpe nad terénem a podvozek dodává jízdě až neskutečné pohodlí. Tomu pomáhá i štít na řídítkách a chrániče rukou. I sedlo je velké a komfortní a vejde se na něj snad každý. No a křeslo vzadu je kapitola sama pro sebe. Pohodlí je jedna věc, ale když chcete trochu zrychlit, potřebujete od podvozku, aby vás podržel. Pak stačí pár zásahů a z kolébky na pohodovou jízdu uděláte stabilní stroj, se kterým můžete proletět zatáčku bokem jako nic.
Rozjetou masu je samozřejmě potřeba i zastavit. Gladiator nemá ABS a brzdy fungují obstojně. Nestalo se mi, že bych nedokázal vyřešit nějakou krizovou situaci a to platí pro jízdu po silnici i v terénu.
Další věcí, na které CFMOTO hodně zapracovalo, jsou ovladače a palubní deska. Ta je přehledná, dobře čitelná a najdete na ní vše, co potřebujete. No a super jsou i ovladače na řídítkách, které si v ničem nezadají s mnohem dražší konkurencí.
Nejsme na Aljašce, ale jde to
I když srovnávat kempování v americké divočině s výletem po Středních Čechách by bylo hodně odvážné, tak atmosféra může být hodně podobná. Se čtyřkolkou můžete brouzdat polními cestami, hledat si zkratky, zajet si k rybníku, prostě taková ta pohoda na cestě. Naložíte na ní v pohodě všechno, co potřebujete a po dvou dnech jízdy nebudete nijak extra unavení. Tahle zábava má něco do sebe a s Overlandem to jde samo.
Fotogalerie
Text a foto: Matěj Oliva