S technikou je to celkem jednoduché - jeden válec, vstřikování paliva a objem 580 ccm. Z toho plyne výkon 41 koní, které přenáší variátor CVTech z Kanady. Motor si musí poradit s rozhýbáním necelých čtyř metráků. Nechybí samozřejmě posilovač řízení, plnohodnotný náhon 4x4 a nezávislé zavěšení na dvojitých A ramenou. V případě naší testovačky má čtyřkolka takzvanou "traktorovou" homologaci, nemá tedy ABS a na zadní nápravě má rozvodovku namísto diferenciálu. To je samozřejmě pro jízdu v terénu daleko lepší kombinace.
Už při první jízdě na 625 mě dostaly hlavně rozměry téhle mašiny. Na první pohled je skoro k nerozeznání od větších objemů a vešel by se na ni asi i Hulk. Ještě mocnější dojem pak dělají rámy, které jsou na předváděčce jako volitelná výbava a ochrana podvozku. Poctivé oplechování s promyšlenou ochranou manžet vypadá velmi funkčně a troufám si říct, že toho snese hodně.
Práce i zábava
Za řídítky vás čeká hodně komfortní sezení. Sedlo je široké, akorát tvrdé a před vámi je velká nádrž. Hodně široká jsou řídítka, na kterých nechybí kryty rukou a všechny ovladače, na které jsme u CFMOTO zvyklí. Vše nacházím tak nějak intuitivně. Ani spolujezdec si nemůže stěžovat. Křeslo, které mohou závidět i menší auta, slibuje pohodlí i na rozbitých cestách a v těžkém terénu. Jsou tu poctivá madla a samozřejmě i místo pro nohy. Nechybí ani několik schránek na drobnosti nebo nářadí.
Motor je vybaven vstřikováním BOSCH, na které jsme si už u CFMOTO zvykli, ale víte, jak je to s tím opakováním. Nejen díky němu motor chytá na první protočení v jakémkoliv režimu a je jedno, jestli je úplně studený, nebo přehřátý a utopený v bahně. Prostě se na něj můžete spolehnout. A to samé platí i o variátoru CVTech. Spojka má poměrně razantní záběr a na rozjezdech není ani těžká mašina s jednoválcem líná. Efektní odjezdy "dveřmi napřed" jsou jen otázkou stisku plynové páčky. U jednoválců, a zejména těch čínských, jsem dřív jezdil hlavně stylem "furt plnej", protože výkonu neměly zrovna na rozdávání, ale tyhle časy jsou zjevně pryč a i u 625 musíte při práci s pravým palcem přeci jen trochu přemýšlet, protože tahle mašina už vás dokáže vyškolit.
Obecně je potřeba se k ní chovat jako k opravdu velké a dospělé čtyřkolce. Odpovídá tomu nejen výkon, ale i váha a celková povaha stroje. Řídí se prostě jako velké mašiny a přenášením váhy už tu toho moc nezmůžete. To ale rozhodně neznamená, že se budete nudit. Podvozek funguje velmi dobře, a i když má CFMOTO silný posilovač řízení, tak je odezva od něj velmi dobrá. Jízda po dvou, nebo kontrolované drifty tak nejsou žádný problém. Mimochodem, pro jízdu na dvou kolech má X625 i ideální obutí s vzorkem na bocích.
Kenda Abuzz jsou jedny z nejuniverzálnějších pneumatik, které fungují na každém povrchu, a to včetně bahna a do jisté míry i silnice. Když jsme zkoušeli náš tradiční brod, ve kterém čtyřkolky ukazují, co v bahně dokáží, po zapnutí pohonu 4x4 si s ním 625 poradila bez zaváhání. No a pokud bychom jezdili jako lidi, tak bychom byli i v podstatě suší. Samozřejmě platí, že čím větší kapoty, tím víc komfortu a ochrany. A u 625 to platí dokonale.
A teď něco k podvozku. Gladiator samozřejmě není žádná sportka, takže nečekejte stabilitu v rychlých zatáčkách, nebo snad ochotu k nějakému skákání a podobným vylomeninám. Na stranu druhou máte od tlumičů vždy skvělou odezvu a víte naprosto přesně, co se pod koly děje, zda vám čtyřkolka někam ujíždí, chce se převrátit, nebo na kterém kole zrovna nemáte moc trakce a je potřeba ho zatížit. Je také poměrně komfortní, ale rozhodně ne za cenu ztráty stability. Celkově na mě podvozek 625 udělal dojem hlavně ve směru pocitu kontroly nad jízdou, který mi dával. Vlastně jediné, co by čtyřkolce ještě prospělo, je trocha diety, aby shodila nějaké to kilo, které s sebou musí vláčet. Slušně s podvozkem spolupracují i brzdy, které fungují tak nějak standardně, jak jsme u CFMOTO zvyklí. Nečekejte nějaký ostrý nástup, ale na bezpečné zastavení čtyř metráků to bohatě stačí.
Důstojný nástupce
Jak už jsem několikrát psal, X625 má před sebou nelehký úkol navázat na prodejní úspěchy předchozích jednoválců od Journeymanu. Už to rozhodně není ta jednoduchá technika, kterou to před lety začalo, ale jde o sofistikovanou mašinu, která je osazena kvalitními komponenty poskládanými v dobré symbióze. O své spolehlivosti nás bude muset ještě přesvědčit, ale co můžeme říct už teď, je, že jezdí velmi dobře!
Text a foto: Matěj Oliva