IMG 2111

 

Polaris se drží svých tradic a konstrukce a zásadní rysy Sportsmana jsou pořád stejné. Tři světla, dvě zamračená na karoserii a jedno pracovní na řídítkách. Najdete v nich samozřejmě LED, což je cool, spolehlivé a úsporné. Najít na Polarisu něco kulatého bylo vždy v podstatě nemožné a platí to pořád. Oproti minulosti jsou tu ale mnohem víc vystrčená kola do stran i dopředu, což dělá čtyřkolku opticky ještě mohutnější. Ona je taky 120 cm široká a 211cm dlouhá! 

IMG 2112

Pohotovostní hmotnost je 379 kg. Na to už potřebujete slušný pohon A tím je tradičně řadový dvouválec s podélným uspořádáním a objemem 952ccm. Ten může mít v závislosti na homologaci až 90 koní, což už je slušná porce i na těžkou váhu. Naše testovačka je bohužel trochu přiškrcená, protože Sportsmana máme na "žlutých" značkách a jeho maximálka je tak omezena na 80 km/hod. Rozhodně to ale není žádná zdechlina a točivý moment litru máte neustále k dispozici. Porovnat to můžu s offroadovou otevřenou verzí, na které jsem jezdil a která samozřejmě jela ještě o něco líp...

IMG 2132

Jde převrátit?

Nejzásadnější je pro mě ale změna na podvozku. Polaris opustil svou dřívější tradici v podobě zavěšení MacPherson a na obou nápravách najdete dvojitá A ramena. Díky tomu se mohl Sportsman o dost rozšířit. To pomohlo stabilitě a samozřejmě také sportovním choutkám. Nechybí tu samozřejmě posilovač řízení EPS, který je ale u téhle třídy tak nějak samozřejmostí. Ono taky musíte kroutit s pořádnýma kolama o průměru 26". No a od věci není také zmínit zdvihy, které jsou 22,9 cm vepředu a 26cm vzadu. Není divu, že tohle tak trochu svádí k divočině. 

IMG 2208

Focení Sportsmana jsem naplánoval na trať a byl jsem zvědavý, jestli přiškrcený Sportsman předvede, co v něm vězí. No a rozhodně jsem nelitoval. Po startu dvouválce vás oslní zvuk, který naznačuje, že tady koně jsou. Dlouhou pákou na pravé straně řadím Hčko a vydávám se na trať. Ještě je třeba zkontrolovat, zda máte dobře zařazený náhon na 2x4. Přiřadit můžete samozřejmě i čtyřkolku a intenzivní brzdění motorem, ale to na trati není zrovna v kurzu, stejně jako naviják, kterým je Sportsman vybavený. 

IMG 2308

První, co na mě dělá dojem je pohodlí, které za řídítky čeká. 90cm vysoko posazená sedačka je akorát tvrdá a dobře tvarovaná, abyste mohli řádit v terénu, ale taky na Sportsmanu sedět celý den. Ostatně i umístění stupaček, geometrie řídítek a vše, co k jízdě potřebujete je přesně tam, kde to čekáte. Palubní deska je klasická, černobílá se všemi informacemi čitelnými i na ostrém slunci. 

IMG 2392

Teď už ale k jízdě. Podvozek pracuje naprosto precizně a čekal bych, že takhle se bude chovat nějaký mnohem sportovnější model. Polaris kopíruje nerovnosti a k jezdci se dostává jen nezbytné minimum. Trochu horší je to v zatáčkách. Díky váze se musíte hodně snažit, aby čtyřkolka zatočila. Nějaké přenášení váhy tu moc nepomáhá, spíš jde o to, abyste se udrželi v sedle. Co se ale povedlo vychytat je stabilita. Zatímco většina čtyřkolek se na hraně chce převracet, Sportsman chce spíš vypochodovat ze zatáčky, případně dostanete smyk. Vlastně je to dost podobné sportkám. I když jsme fotili fotky na dvou kolech, byl sakra problém se na dvě vůbec dostat a bylo třeba vyvinout opravdu hodně síly a snahy. 

IMG 2411 2

Pracovní čtyřkolka ale přeci jen má jiné priority, než se honit po trati. Vzal jsem Sportsmana i na delší cestu po silnici a kromě podélné stability, kterou obecně krátké čtyřkolky nemají největší je to naprosto bez problémů. Mnohem lepší je to ale samozřejmě na polňačkách, kde si Sportsman opravdu libuje a podvozek funguje perfektně. Rozjetou čtyřkolku je ale potřeba i zastavit a k tomu slouží sdružené brzdy, které můžete ovládat pedálem, nebo páčkou na levé rukojeti. Fungují perfektně a s naší homologací nemají ani ABS, které u čtyřkolky vidím přeci jen spíš jako přítěž. 

IMG 2327

Starý nový Sportsman

Polaris změnil filosofii a ze Sportsmana udělal mnohem všestranější a hlavně mnohem zábavnější čtyřkolku, než tomu bylo dřív. Dobré samozřejmě je, že pracovní povinnosti dokáže plnit pořád stejně dobře, ale kromě toho dostal mnohem větší "fun faktor", který mě osobně u starých Polarisů prostě chyběl. Litrového Sportsmana můžete mít za 419 990 s DPH, což rozhodně není málo, ale za svoje peníze dostanete vyváženou, kvalitní a hlavně nekompromistní mašinu. A to za to celkem stojí ne?