Změny jsou tu vidět na první pohled. Původní NC700X byla hodně rozpočtovou záležitostí, ale poslední generace už vypadá velmi luxusně. Všemu dominuje LED přední světlo, okolo kterého se vinou elegantní kapoty. Design se asi nebude líbit všem, ani to není klasický vzhled cestovních endur, ale když si dáte kafe a chvíli na ní koukáte, něco líbivého v ní prostě je.
Testovací motorka je v klasické hondí červené a ta vypadá dobře skoro na všem. Motorka vás ale zaujme i když přijdete mnohem blíž. Jsou na ní velmi pěkné detaily, které předchozím generacím chyběly, jako třeba parádní neklouzavý potah sedla s plastickým logem. Co je tu naopak už od začátku je velkorysý prostor na místě, kde obvykle bývá nádrž, která je u Xka pod sedlem.
Motor je starý známý, který jen trochu posílil, konkrétně na 59 koní, které dostanete k dispozici už v 6250 otáčkách. Skoro ležatý řadový dvouválec je vlastně polovina motoru z auta a tomu odpovídá i jeho charakteristika. Motor je skoro nízkootáčkový a nejhutnější zátah zažijete v 3500 otáčkách. Plynová rukojeť předává povely vstřikování přes dráty, takže je tu možnost nějakých těch pomocníků, konkrétně nastavení motorových režimů a kontroly trakce. Nechybí pochopitelně ani ABS.
NC poslední generace má novou palubní desku. Drží se stále klasické černobílé a dobře čitelné varianty. Ovládání je celkově jednoduché a intuitivní. Nastavit motorku trvá pár chvil a manuál k tomu potřebovat nebudete. Jednoduché jsou i ovladače na řídítkách, vše je tam, kde má být a motorka padne do ruky.
Za řídítky
Pocit perfektní ergonomie se nevytrácí ani po usednutí do sedla. Trojúhelník stupaček, řídítek a sedla je perfektně vyvážený a vše je tam, kde to čekáte. Posez není úplně rovný, jako u plnokrevných endur, ale jedete v mírném předklonu.
Na NC je super, že máte hned od prvních metrů motorku "v ruce". Všechno funguje jak čekáte, žádná nejistota v zatáčkách, prostě jen jedete. Motorka je díky dvouválcovému motoru příjemně úzká a dobře se na ní přenáší váha. To ocením hlavně při kličkování městem, které mě čeká po převzetí Xka v dealerství Hondy. Jízda v úzkých uličkách, mezi auty i popojíždění po městě je pohodlné skoro tak jako na skútru. No a pokud chcete mít ještě větší pohodlí, můžete si NC750X pořídit i s dvojspojkovým automatem DCT, který už má Honda v nabídce deset let a za tu dobu je perfektně odladěný.
My ale máme motorku s klasickým manuálem, který přináší zkušenějším jezdcům přeci jen trochu víc srandy. NC se celkem ochotně nechá zvednout na zadní kolo a na polňačce se nebrání ani nějakému tomu driftíku.
Za městem mě čeká dálniční přesun. Se 750 se dá jezdit celkem pohodlně na hranici legálních rychlostí, jen bych ocenil vyšší přední štít. Nízké plexi, které je na NC mi při výšce 185cm usměrňovalo proud vzduchu akorát do přilby. Rozhodně si ale dovedu představit na dálnici pár set kilometrů ujet a nezbláznit se z toho. Výkonu má na to motorka dost a i s kufry a spolujezdcem rozhodně za brzdu nebude.
Terén jen tak lehce
Hondu NC750X řadím osobně do kategorie cestovních endur. Ona toho nezvládne o moc míň, než "dospělá" endura. Na motokrosovou trať to asi nebude, ale po polňačce se svižně projedete a na rozbitých cestách se budete jen smát kámošům na naháčích a sportech.
Podvozek je obecně spíš měkčí a zejména při jízdě se spolujezdcem umí být trochu houpavý. Nesmíme ale zapomenout, o jakou kategorii motorky jde a když Hondu nebudete hnát na hranici možností, budete si užívat svižnou a jistou jízdu. Naprostou jistotu vám dají i brzdy NISSIN. Na předním kole je sice jen jeden kotouč, ale za to pořádný. A funguje perfektně. Brzdy jsou silné, dobře se dávkují a je celkem jedno, jestli vezete spolujezdce. Dobře odladěné je i ABS, které zasahuje ve spránvý čas a zbytečně jezdce neděsí.
Motorka pro každého
I když se tomu ze začátku dost lidí divilo, Honda se s rodinou ležatých dvouválců trefila do černého. Vyvážená motorka, která je pohodlná, rychlá, zábavná a neuvěřitelně univerzální je prostě mašina pro každou příležitost. Dovedu si s ní představit dovolenou, dojíždění do práce i řádění na okreskách. No a když dojde na lehký terén, rozhodně se neztratí. No a pak je tu cena. Ta je stanovena na 214 900,- korun, pokud budete chtít automat, musíte přihodit ještě dvacet tisícovek. Každá koruna, kterou hodně dáte ale bude rozhodně dobře investovaná.
Text: Matěj Oliva
Foto: Tereza Olivová