7D2 0113

Musím se přiznat, že když jsem tyhle bajky viděl na fotkách, moc jsem jim nevěřil. Design si bere to nejlepší, co je na trhu a tak tu máme masku podobnou Yamaze, přední blatník KTM a plasty, jako má Gas-Gas. To samo o sobě vzbuzuje trochu pochyby. Na živo je to ale úplně jiný kafe. Motorky jsou na první pohled bytelně a dobře postavené a i komponenty vypadají velmi slušně. No a dojem se neztrácí, ani když se podíváte víc zblízka. Některé detaily jsou u konkurence dokonce v kategorii prémiových, jako třeba frézované brýle. 

7D2 0090

Čínské motorky obecně hodně trpí na kvalitu plastů. Ale i ta je tu velmi slušná a když jsem udělal klasický zkrutný test zadního blatníku, vrátil se do původní polohy bez ztráty kytičky. Pokud bych řekl, že Kayo dělalo celý vývoj po své ose, asi by mi nikdo nevěřil. Inspirace konkurencí tu prostě vidět je, ale na druhou stranu když to funguje... To platí třeba u airboxu. Ten je stejný jako na KTM 2017+. Má dvířka na levé straně, je dobře chráněný a i filtr je stejný jako na rakouské motorce. Hodně podobný je ostatně i rám. 

7D2 0092

Komponenty na našich předváděčkách se ještě mohou trochu lišit od sériových motorek, ale nic zásadního by to být nemělo. Největší rozdíl jsou asi brzdy, které pro sériová Kaya dodá J.Juan.  Dobře vypadá i podvozek, u kterého se jedná o komponentech od Kayaby. Ale nepředbíhejme. U předsériových strojů, které testujeme je nastavitelný podvozek ve všech parametrech, což je u sportovních motorek dost zásadní.

7D2 0098

Dvoutakt, nebo čtyřtakt?

To je otázka, kterou si pokládá každý, kdo vybírá ostřejší motorku. Každá motorizace má svoje. Dvoutakt je hravější, točivější a lehčí, ale potřebuje víc řazení a zkušenější ruku na plynu. Čtyřtakt naopak umí hodně odpustit, zvládne i výletnější tempo, ale daní je vyšší hmotnost. Samostatnou kategorií je spotřeba, která je u čtyřtaktu výrazně lepší, navíc nemusíte míchat do benzínu olej. Každopádně ani s jednou motorizací neuděláte chybu. 

7D2 0124

Jako první sedám na dvoutakta a protože jsem na dvoutaktní dvěpade dlouho závodil, motorka mi hned od začátku sedí. Ergonomie je na Kayu příkladná, všechno padne do ruky, stupačky jsou stabilní a dost široké. Motor rozhodně není takový divočák, jako u závodní konkurence, jeho špičkový výkon je podobný spíš 125, ale výhodou je silné střední pásmo otáček. Když ho budete rozmotávat, nic moc se nestane, stejně tak nemá rád podtáčení, ale mezi tím se chová parádně. Na testovací trati u Filipa Podmola jsem nenašel kopec, který by motorka nevyjela.

7D2 0228

Co se podvozku týče, na motokrosové trati k němu nemám výhrady. Motorka se dobře vodí i po lese, kde se na ní dobře přenáší váha a jediné místo, kde jsem narazil na limity tlumičů je řada kořenů ve výjezdu, kde mi zadní kolo začalo odskakovat a nestíhalo kopírovat terén. Je taky třeba říct, že jsme si moc nelámali hlavu s nastavením podvozku a po dni na trati s šroubovákem to bude rozhodně lepší. 

7D2 0244

Čtyřtaktní silák

Ergonomie, řízení a celkový pocit z motorky je na čtyřtaktu hodně podobný, jako na dvoutaktu. Ani váhově mi motorka nepřipadá nijak extra těžká a hned od začátku mi sedí. Motor má dost hlasitý projev a v lese by to chtělo nějakou tu tlumivku do otevřené koncovky. 

7D2 0206

Čtyřtakt má daleko hutnější spodek i střední pásmo otáček. Díky tomu dokáže odpustit nějakou tu chybku a špatné zařazení. Motor má samozřejmě i brzdný účinek, což se hodí v prudkých sjezdech. Do výjezdu pak stačí jen přidat plyn a Kayo vás prostě nahoru odveze. Stejně jako u dvoutaktu tu chybí ostřejší projev ve vysokých otáčkách, jaký mají závodní endura. To bych ale rozhodně nepovažoval za chybu, prostě takhle jsou motorky naladěné. Sériový čtyřtakt by navíc měl přijít ještě s přeladěným karburátorem a nějakým tím koníkem navíc. 

7D2 0186

Stojí to za to?

Levnější ostré enduro asi budete hledat jen těžko. Za 141(4T), potažmo 131(2T) Palackých je to bezkonkurenční nabídka. Problém vidím v absenci homologace, kterou karburátorové motorky dnes už prostě dostat nemohou. Na druhou stranu já osobně jsem doklady k motorce využíval jen opravdu sporadicky a stejně to má i většina jezdců. Dobrou zprávou naopak je zásoba náhradních dílů a celkové zázemí dovozce, který má bohaté zkušenosti se čtyřkolkami z Číny a dokáže zajistit každé značce potřebné zázemí. Suma sumárum jsou endurka od Kaya osvěžením na trhu a jen čas ukáže, zda se dokáží v tvrdé konkurenci prosadit a přesvědčí nás i svou spolehlivostí. 

Fotogalerie

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2