Dlouhá verze X625 se od krátké kromě rozvoru v podstatě neliší. Má stejný motor, palubní desku, náhon 4x4 a také na ní můžete jezdit ve dvou, ale zdaleka to není tak komfortní jako u prodloužené varianty. O technice jsme toho napsali už hodně, takže tuhle kapitolu odbydeme jen zběžně několika charakteristikami - kapalinou chlazený jednoválec s variátorem CVTech z Kanady, výkon 30 kW, točivý moment 49,2 Nm. Vstřikování a řídící jednotka od BOSCH. Krátká verze je dlouhá 2085 mm, dlouhá pak 2235 mm. To je rozdíl přesně 150 mm, což se nezdá jako velké číslo, ale v ovladatelnosti se to projeví dost zásadně. V rozvoru je pak rozdíl rovných 200 mm. Zajímavé je, že na hmotnosti to dá celkem 20 kg, což už je dost znát. No a pak je tu cena. Kratší verze je přesně o 10 000 Kč levnější.
Ovladatelnost nade vše
Dost ale bylo čísel, jdeme jezdit. Když jsem s testováním čtyřkolek začínal, dlouhé verze v podstatě neexistovaly. Až postupem času se sem tam něco objevilo a moc rádi jsme je neměli. Nebyly tak obratné, špatně driftovaly a v lese se nimi nemotalo úplně dobře, protože mají velký poloměr otočení. Dnes je ale situace úplně jiná a drtivá většina čtyřkolek, které se prodají, je v dlouhé variantě. Přitom se tak připravujete o spoustu srandy.
Za řídítky rozdíl téměř nepoznáte. Poloha jezdce je stejná a za širokými a vysokými řídítky máte pocit kontroly. Hůř je na tom samozřejmě spolujezdec. Sedlo je kratší, chybí komfortní opěrka, takže pokud chcete jezdit ve dvou, je ideální přidat ještě kufr. V adventure paketu naštěstí jeden je, takže je to v pohodě.
Tu pravou zábavu ale zažijete sami. Čtyřkolka je hned po rozjezdu příjemně živá. Určitě na to má vliv i nižší hmotnost. Pokud jedete rovně po rozbité cestě, je kratší rozvor určitě znát, čtyřkolka je méně směrově stabilní a musíte se trochu víc soustředit na řízení. Je ale osazena posilovačem, takže to není žádný problém. Pořádná legrace ale přichází v zatáčkách. Do těch se krátký Glad pouští podstatně ochotněji a stejné je to, i pokud chcete utrhnout zadní kola do driftu. Na to ale doporučuji uzavřít zadní diferenciál. Nemusím zdůrazňovat, že snadná je i jízda po dvou kolech, která jde opravdu sama.
Do lesa
Teď ale to, kvůli čemu budete krátkou čtyřkolku milovat – jízda v trialových pasážích mezi stromy. Tady naplno vynikne ovladatelnost a krátký poloměr otáčení. Můžete se motat mezi stromy jako nic a tam, kde dlouhé čtyřkolky musí couvat a vytáčet se nadvakrát, vy v pohodě projedete. Trochu mě mrzí, že už se nejezdí závody v trialu, protože na ty by byla krátká X625 naprosto skvělá. Motor má dost síly, ale i skvělou odezvu, spojka a variátor jsou dobře naladěné, motorová brzda funguje příkladně, zkrátka to nemá chybu. Má to ale i svoje úskalí, krátké čtyřkolky se mnohem raději staví na zadní, takže ve výjezdech musíte být mnohem opatrnější s plynem, aby se vám nestalo, že si Gladiatora prohlédnete i zespodu.
Ještě něco k výbavě a doplňkům, které jsme na čtyřkolce měli. Úložné prostory se vždycky hodí a ty, které jsou v paketu, pasují perfektně na nosiče a nijak vás neomezují ve výhledu ani průjezdnosti terénem, nebo při průjezdu úzkými místy. Naštěstí jsme neměli šanci vyzkoušet pevnost rámů, ale podle toho, jak jsou silné a jak jsou ukotvené, rozhodně vypadají, že nějakou tu ránu snesou. Vyzkoušet jsem naopak mohl při večerním návratu z tratě přídavná světla. Ta se dají snadno nastavit a mají opravdu velkou intenzitu. Napojené jsou na ovladač světel přímo na řídítkách a zapnete je při přepnutí na dálková světla. Tedy ne že by Gladiator svítil špatně, ale zejména v terénu je každé světlo dobré. Na rozdíl od rámů jsme vyzkoušeli i jejich odolnost při ráně do stromu. Světlo se jen zaklopilo a stačilo ho vrátit do původní pozice. No a pokud je zrovna nepotřebujete, stačí je jednoduše sundat díky modulárnímu systému na předním nosiči.
Stojí to za to
O tom, zda je lepší dlouhá, nebo krátká čtyřkolka, raději podiskutujte s kamarády v lese nebo na srazu, v podstatě jde o to, jak čtyřkolku používáte a kde jezdíte, každopádně u nové 625 neuděláte chybu ani u jedné z variant. Tahle mašina má slušně nakročeno stát se stejně legendárním strojem, jako její předchůdci.
Fotogalerie