7D2 8270

Dlouhá verze X625 se od krátké kromě rozvoru v podstatě neliší. Má stejný motor, palubní desku, náhon 4x4 a také na ní můžete jezdit ve dvou, ale zdaleka to není tak komfortní jako u prodloužené varianty. O technice jsme toho napsali už hodně, takže tuhle kapitolu odbydeme jen zběžně několika charakteristikami - kapalinou chlazený jednoválec s variátorem CVTech z Kanady, výkon 30 kW, točivý moment 49,2 Nm. Vstřikování a řídící jednotka od BOSCH. Krátká verze je dlouhá 2085 mm, dlouhá pak 2235 mm. To je rozdíl přesně 150 mm, což se nezdá jako velké číslo, ale v ovladatelnosti se to projeví dost zásadně. V rozvoru je pak rozdíl rovných 200 mm. Zajímavé je, že na hmotnosti to dá celkem 20 kg, což už je dost znát. No a pak je tu cena. Kratší verze je přesně o 10 000 Kč levnější.

 

7D2 8318

Ovladatelnost nade vše

Dost ale bylo čísel, jdeme jezdit. Když jsem s testováním čtyřkolek začínal, dlouhé verze v podstatě neexistovaly. Až postupem času se sem tam něco objevilo a moc rádi jsme je neměli. Nebyly tak obratné, špatně driftovaly a v lese se nimi nemotalo úplně dobře, protože mají velký poloměr otočení. Dnes je ale situace úplně jiná a drtivá většina čtyřkolek, které se prodají, je v dlouhé variantě. Přitom se tak připravujete o spoustu srandy. 

7D2 8352

Za řídítky rozdíl téměř nepoznáte. Poloha jezdce je stejná a za širokými a vysokými řídítky máte pocit kontroly. Hůř je na tom samozřejmě spolujezdec. Sedlo je kratší, chybí komfortní opěrka, takže pokud chcete jezdit ve dvou, je ideální přidat ještě kufr. V adventure paketu naštěstí jeden je, takže je to v pohodě. 

7D2 8216

Tu pravou zábavu ale zažijete sami. Čtyřkolka je hned po rozjezdu příjemně živá. Určitě na to má vliv i nižší hmotnost. Pokud jedete rovně po rozbité cestě, je kratší rozvor určitě znát, čtyřkolka je méně směrově stabilní a musíte se trochu víc soustředit na řízení. Je ale osazena posilovačem, takže to není žádný problém. Pořádná legrace ale přichází v zatáčkách. Do těch se krátký Glad pouští podstatně ochotněji a stejné je to, i pokud chcete utrhnout zadní kola do driftu. Na to ale doporučuji uzavřít zadní diferenciál. Nemusím zdůrazňovat, že snadná je i jízda po dvou kolech, která jde opravdu sama. 

7D2 8367

Do lesa

Teď ale to, kvůli čemu budete krátkou čtyřkolku milovat – jízda v trialových pasážích mezi stromy. Tady naplno vynikne ovladatelnost a krátký poloměr otáčení. Můžete se motat mezi stromy jako nic a tam, kde dlouhé čtyřkolky musí couvat a vytáčet se nadvakrát, vy v pohodě projedete. Trochu mě mrzí, že už se nejezdí závody v trialu, protože na ty by byla krátká X625 naprosto skvělá. Motor má dost síly, ale i skvělou odezvu, spojka a variátor jsou dobře naladěné, motorová brzda funguje příkladně, zkrátka to nemá chybu. Má to ale i svoje úskalí, krátké čtyřkolky se mnohem raději staví na zadní, takže ve výjezdech musíte být mnohem opatrnější s plynem, aby se vám nestalo, že si Gladiatora prohlédnete i zespodu. 

7D2 8276

Ještě něco k výbavě a doplňkům, které jsme na čtyřkolce měli. Úložné prostory se vždycky hodí a ty, které jsou v paketu, pasují perfektně na nosiče a nijak vás neomezují ve výhledu ani průjezdnosti terénem, nebo při průjezdu úzkými místy. Naštěstí jsme neměli šanci vyzkoušet pevnost rámů, ale podle toho, jak jsou silné a jak jsou ukotvené, rozhodně vypadají, že nějakou tu ránu snesou. Vyzkoušet jsem naopak mohl při večerním návratu z tratě přídavná světla. Ta se dají snadno nastavit a mají opravdu velkou intenzitu. Napojené jsou na ovladač světel přímo na řídítkách a zapnete je při přepnutí na dálková světla. Tedy ne že by Gladiator svítil špatně, ale zejména v terénu je každé světlo dobré. Na rozdíl od rámů jsme vyzkoušeli i jejich odolnost při ráně do stromu. Světlo se jen zaklopilo a stačilo ho vrátit do původní pozice. No a pokud je zrovna nepotřebujete, stačí je jednoduše sundat díky modulárnímu systému na předním nosiči. 

7D2 8396

Stojí to za to

O tom, zda je lepší dlouhá, nebo krátká čtyřkolka, raději podiskutujte s kamarády v lese nebo na srazu, v podstatě jde o to, jak čtyřkolku používáte a kde jezdíte, každopádně u nové 625 neuděláte chybu ani u jedné z variant. Tahle mašina má slušně nakročeno stát se stejně legendárním strojem, jako její předchůdci. 

Fotogalerie

 

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2

D2