I v dalším díle seriálu, který představuje výrobce čtyřkolek, zůstaneme v Japonsku a tentokrát se podíváme ke žlutým, tedy ke značce Suzuki, která bezpochyby udělala hodně velký rozruch ve světě pracovních i sportovních čtyřkolek.

1909 Suzuki History tovarna

Historie značky Suzuki začíná v roce 1909, kdy Michio Suzuki založil značku Suzuki Loom Works, která sídlila v Hamamatsu v prefektuře Shizuoka. Nosnou částí byznysu Suzuki byla výroba tkalcovských strojů pro japonský hedvábný průmysl, který v té době zažíval obrovský boom. V roce 1929 v Suzuki vyvinuli nový typ stroje, který značka úspěšně exportovala do celého světa, a dalších 30 let si vystačila s programem tkalcovských strojů. Bylo ale jasné, že pokud má značka růst, nemůže se zaměřovat pouze na jedno průmyslové odvětví a je třeba rozšiřovat své portfolio. V roce 1937 tak začal projekt nového malého auta. Poháněno bylo tehdy velmi inovativním, kapalinou chlazeným čtyřtaktním řadovým čtyřválcem. Výkon měl okolo 13 koní z objemu menšího než 800 ccm. 

 

powerfree

Výrobu civilních aut přerušila světová válka, která měla na japonský průmysl zcela jiné požadavky. Na konci války se značka Suzuki vrátila k výrobě tkalcovských stavů. Poválečný boom, kdy se z USA přepravovala bavlna ke zpracování do Japonska, postavil Suzuki na nohy. Radost nicméně netrvala dlouho, protože už v roce 1951 se trh s bavlnou zhroutil. To byla samozřejmě obrovská výzva a padlo rozhodnutí vrátit se k vozidlům. Prvním zajímavým výrobkem byl spalovací přídavný motor pro jízdní kola. Prvním jednostopým vozidlem Suzuki pak bylo motorové kolo, kterému se říkalo "Power Free". Kolo mělo dvoutaktní motor o objemu 36 ccm a výkonu jednoho koně s automatickou spojkou. Zároveň bylo možné na kole i normálně šlapat. 

34 1

Díky úspěchu motokola se Suzuki pustilo i do klasických motorek a už v roce 1954 činila celková produkce 6 000 motorek měsíčně. To s sebou neslo i změnu jména firmy na Suzuki Motor Co., Ltd. V návaznosti na úspěchy na trhu motorek Suzuki přišla i s prvním poválečným autem, které se jmenovalo Suzulight. Ve své době šlo o opravdu moderní vůz s nezávislým zavěšením a předním náhonem. Zajímavý milník je také rok 1958, kdy byla zaregistrována značka s typickým S, kterou Suzuki v různých variantách používá dodnes. 

1958 Suzuki History

V šedesátých letech se značka pustila i do závodů na úrovni mistrovství světa. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat a v roce 1962 zaznamenalo Suzuki vítězství ve třídě 50 ccm. V roce 1963 pak vyhrál Mitsuo Itoh závod TT na ostrově Man jako první Japonec. Nebudu vás unavovat dlouhou historií, ale přeci jen ještě jeden offroadový milník si připomeňme, v roce 1975 bylo představeno Suzuki LJ50 Jimny, malý offroad, který se vyrábí dodnes a má po světě statisíce věrných uživatelů a fanoušků. 

 

1954 suzuki suzulight

Na závěr si dovolím malou zajímavost. Zatímco všechny konkurenční značky se svezly na vlně bugyn a UTV, Suzuki to nechalo naprosto chladnou a v současné době nabízí už jen KingQuad a QuadSport (dříve LTZ).

43557

První čtyřkolka

Do světa čtyřkolek vstoupila Suzuki v roce 1982, kdy představila model QuadRunner 125.  Je to malá lehká čtyřkolka na balónových kolech se vzduchem chlazeným jednoválcem. Dnes bychom tento stroj považovali spíš za dětskou čtyřkolku... Spolu s ní přišla i tříkolka. Samozřejmě přišly i první závody v osmdesátých letech, kde se Suzuki se sportovními čtyřkolkami těšila velkého úspěchu. Ten měl hlavně model LT500R s mohutným jednoválcem a moderní koncepcí podvozku, kterou na sportkách vidíte v podstatě dodnes. Na ten navázaly úspěšné modely LTZ a LTR, které se s několika modifikacemi vyrábí dodnes. Zatímco LTZ je spíše volnočasovou sportkou na výlety a nějaký ten hobby závod, LTR je čistě sportovní záležitost, která má na svém kontě řadu úspěchů a můžete ji vidět i na českých a slovenských tratích.  

suzuki ALT 125

No a pak přišel rok 1991 a představení modelu KingQuad, který se stal doslova legendou. První generace KingQuadu měla jednoválcový čtyřtakt o objemu 280 ccm a jeho koncepce už připomínala dnešní pracáky. V roce 2005 pak přišla současná generace KingQuadu, která se vyrábí do dnešních dnů. K dostání je v objemech 400, 500 a 750 ccm. Během vývoje dostal lepší motory, drobné designové změny a posilovač řízení, ale pořád jde o robustní jednoválcovou pracovní mašinu proslulou hlavně svou spolehlivostí a výkonem v terénu. 

1995 Quadrunner 250 LT 4WDUnknown

images

suzuki king quad 2021 1