Pátrání v horách v mrazu a závějích prověří síly lidí i techniky
Není novinkou, že součástí hasičského záchranného sboru ČR je i vyhledávací a záchranný tým USAR (Urban Search and Rescue Team) a složka specialistů kynologů. Ti zasahují při mimořádných událostech, kde je potřeba využití schopností psa – vyhledávání pohřešovaných osob v sutinách, pod vodní hladinou, ve volném terénu apod. V zimních podmínkách jde hlavně o hledání ztracených dezorientovaných a podchlazených lidí v nepřístupných terénech, lidí zapadlých ve sněhu nebo zavalených v lavině. A právě takové akce cvičili hasiči se svými psy a s pomocí nejsilnějších strojů z dílny CFMOTO na hřebenech Krkonoš.
Čtyřdenní celorepublikové cvičení proběhlo v nepropustném terénu zavátých hor s povolením KRNAP. Lidé mohli všude, čtyřkolky měly umožněný vjezd pouze na cesty a přesně vyznačená území. Čím lépe hasiči vše nacvičí v reálu, tím rychleji postupují v ostré pátrací akci, kdy se hraje o čas. „Čtyřkolky jsou velkým pomocníkem,“ řekl nstržm. Václav Vančura, profesionální hasič kynolog z Tanvaldské stanice, „vyhledávání v zimních závějích je náročné na fyzickou kondici psovoda i psa. Na čtyřkolkách vozíme těžký materiál, psy i záchranáře co nejblíž k pátrání. Do neprostupných míst pak musíme po svých na sněžnicích a na skialpových lyžích.“
Do terénu CFMOTO Gladiator UTV1000 EPS převezla 4 hasiče v kabině a další 3 i s výbavou a psy na korbě.
Co všechno čtyřkolky i lidé dokáží, prověřuje sám život. Když před dvěma lety spadla během cvičení lavina, přešlo se z tréninku rovnou do „ostré akce". Skupina hasičů převezla vybavení pro pohyb v lavinovém terénu (vyhledávače, lopaty, sondy, nosítka, prostředky pro práci ve výškách, první pomoc a tepelnou pomoc) na laviniště a začalo se s vyhledáváním (sondováním v rojnici). V akci nakonec bylo zhruba 80 specialistů z řad hasičů, horské služby i polských horských záchranářů (GOPR). Transport záchranářů na místo probíhal třemi vrtulníky a pomocí čtyřkolek a skútrů se vozil materiál: vybavení, reflektory, motorové pily a také prostředky HZS pro poskytnutí zázemí zasahujícím (třeba nafukovací stan a občerstvení). Bez dobré koordinace, nácviku i spolehlivé techniky by taková akce vůbec nebyla možná.
Horská služba, záchranná služba a hasiči spolu úzce spolupracují. Čtyřkolky se používají třeba při transportu pacientů z odlehlých horských chat do zdravotního zařízení. A během cvičení se pomohlo i strážcům KRNAP, kterým se na hřebeni rozbil skútr a čtyřkolka ho odtáhla do města.
Během cvičení se pomohlo i strážcům KRNAP, kterým se na hřebeni rozbil skútr a čtyřkolka ho odtáhla do města.
Sněžný tank i Speciál na pásech se osvědčily
Na letošním cvičení s sebou hasiči měli na testování 2 nejsilnější stroje od CFMOTO, a to nejsilnějšího Gladiatoria X1000 ELKA LIMITED EDITION MAX a „sněžný tank“ Gladiator UTV1000 EPS. Není se co divit, tyto čtyřkolky jsou v Česku i na Slovensku dlouholetými lídry na trhu pracovních čtyřkolek.
Gladiator UTV1000 EPS je v pracovním nasazení nekompromisní, a přitom se ovládá velmi jednoduše, jako auto s automatem. Není potřeba mít žádný speciální výcvik na řízení a řidičák stačí na auto, tedy typu B. UTV má volant a klasické pedály brzdy a plynu. Je vybaven 8-ventilovým dvouválcem o nejvyšším výkonu 85 koní a nádrží na 40 litrů benzínu, aby vydržel i extrémní nasazení. Má nezávislé seřiditelné odpružení na dvojitých ocelových A-ramenou a kotoučové hydraulické brzdy. Jeho výhoda je mohutný ochranný bezpečnostní rám, takže není nutná ani přilba. Nebo může mít nástavbu, uzavíratelnou vyhřívanou kabinu. Je pohodlný, a přitom neztrácí nic z offroad vlastností. Díky odpojitelnému pohonu 4x4 a oplechování podvozku projede bez škrábnutí těžkým terénem, má přední naviják a homologované tažné zařízení. Jezdí stejně dobře v zimě na pásech jako v létě na kolech. V závějích se osvědčil jako spolehlivý robustní stroj s výdrží, který uveze spoustu nákladu, lidí i psů. A v noci parádně svítí LED světly i přídavnými pracovními reflektory.
UTV projede závějemi, přes led, terénem i lehkým brodem. Má kabinu a korbu na náklad.
Druhým strojem je nejsilnější a nejvíc vybavený Gladiator X1000 ELKA LIMITED EDITION MAX. Ten má velmi výkonný 1000 ccm motor s maximálním offroad výkonem až 85 koní, doplněný o kanadský bezespojkový variator CV Tech a německé vstřikováním Bosch. A také speciální tlumiče pro nejextrémnější terény, totiž závodní plně nastavitelné tlumiče ELKA Suspension s ultralehkou konstrukcí od kanadské firmy ELKA, která patří mezi největší světové výrobce profi tlumičů.
Technologie a materiály pro výkon a odolnost, dělají z Gladiator X 100 ELKA favorita celého segmentu velkých pracovních čtyřkolek na trhu.
V základní ceně má model silný elektrický naviják, homologované tažné zařízení s elektrickou zásuvkou, precizní kryty řídítek a komfortní sedačkou spolujezdce s integrovanými madly. V limitované edici MAX jsou i boční lemy a kvalitní kompletní off-road ochrana - masivní přední i zadní ochranný rám a 4mm hliníková ochrana podvozku a ramen. Maximální výbava je vyladěna na míru vyrobenými odolnými kufry CFMOTO X10 a X8, dokonale padnoucími na přední a zadní nosiče. Gladiator X1000 a jeho předchůdci slouží v náročném pracovním nasazení jak u hasičů tak u policie ČR. Při cvičení uvezla čtyřkolka bez problémů 3 hasiče s výbavou, během akce ukázala, že projede brodem, závějí i blátem s větvemi. Na pásech seděla i na ledu jak přišitá, ale v klidu dovezla vybavení až do centra města na parkoviště.
Kynologové záchranáři: práce nám přibývá
Práce na horách záchranářům přibývá. Hory jsou plné turistů a sportovců, hodně lidí běhá nebo provozuje skialp či freeride i na zakázaných místech. Lidé často podcení počasí, své síly nebo vybavení. Nebo nevhodným chováním a neznalostí utrhnou lavinu. Jde pak o rychlost pomoci.
„Na pátrací akce v zimě do hor vyjíždíme 2-3x do měsíce. Jde o krátké výjezdy v řádu desítek minut, až po rozsáhlé několikadenní akce. Někdy jsou vyhledávání náročná i na psychiku, zvlášť pokud pátráme po ztracených dětech nebo seniorech,“ dodává specialista Vančura. „Naposledy se ztratila 72-letá turistka, která sešla z cesty a bloudila v horách. Naštěstí se našla jen podchlazená a vše dobře dopadlo. Čtyřkolka na pásech nám pomohla urychlit provedení zásahu a účinně vyřešit situaci.“
Gladiator UTV1000 EPS s velkým krytým úložným prostorem pro pracovní účelnost i bezpečnost záchranářů samotných.
Záchranáři trénují jak sebe, ovládání speciálních technických prostředků i bezpečný pohyb na horách, tak své psy. Ti musí umět překonávat přírodní překážky, nepříznivé počasí i speciální situace, jako překonání nepříjemného materiálu, kontakt s cizími osobami nebo dopravu na přívěsu čtyřkolky. A samozřejmě označení ležící osoby v terénu a další. Pes musí najít a označit štěkáním úkryt člověka, kterého ucítí až 4 metry pod sněhem, pod sněhovým závalem. Hasiči pak osobu musí vykopat a poskytnout jí první pomoc.
Takovou práci kynologů záchranářů usnadňují také čtyřkolky typu UTV, které jsou vybaveny velkým úložným prostorem, ale i nástavbou/vyhřívanou kabinou, poskytující zázemí lidem i služebním psům.
Na hory čtyřkolka, UTV nebo skútr?
Přesto že je čtyřkolka pomalejší než skútr, je výrazně stabilnější a na pásech projede i těžkým terénem. Sedí výborně na ledu a poradí si i s většími závějemi, nebo se zasněženými větvemi nebo kameny přes cestu. Vyjede strmý kopec i terénní cestu. Oproti skútru má homologované zimní pásy, jak do terénu, tak na silnici. Může dovézt zraněného turistu z vrcholků hor až několik kilometrů do nejbližší nemocnice nebo k přistavené sanitce.
„Nám se zdá čtyřkolka pro naši práci univerzálnější,“ říká nstržm. Vančura, „v zimě jezdí na pásech a v létě funguje na kolech. Fajn mi přijdou pracovní reflektory, kterými si můžete posvítit do terénu. A dobré jsou uzavíratelné úložné prostory, výbava vám cestou nezmrzne ani nezapadá sněhem.“
Obě čtyřkolky mají homologované pásy jak to terénu, tak na silnici. Mohou tak klidně dovézt zraněného až do blízké nemocnice.
Bezesporu velkou výhodou čtyřkolky je právě její větší úložný prostor. Na nářadí má uzavíratelné boxy, na sedle uveze 2 lidi a vyzkoušeli jsme i dva lidi a velkého psa nebo 3 hasiče záchranáře v plné výbavě. U typu UTV je rozdíl ještě patrnější: velká vyhřívaná krytá kabina uveze 3 lidi a velký náklad v kryté korbě. V extrémní situaci jsme otestovali, že uvezla 4 lidi v kabině a 3 lidi a psy na korbě.
Obě čtyřkolky navíc mají přední naviják, který je schopen vytáhnout zapadlou čtyřkolku nebo si přitáhnout třeba spadlý strom. A také homologované tažné zařízení, na které se dá připojit vozík nebo nosítka. Ty se na UTV také vejdou do korby, jakmile se odklopí čelo.
„A nevýhoda? Asi jen ta nižší rychlost. Čtyřkolka vyjela neskutečné terény, to mě samotného překvapilo. Samozřejmě skončí, když se propadne sněhem a sedne si v závěji na spodek,“ dodává Václav Vančura a s úsměvem dodává, „tam ale končí veškerá technika.“
Technická specifikace:
Dodavatel: Journeyman.cz
Gladiator UTV1000 EPS | Gladiator X1000 ELKA LIMITED EDITION MAX |
---|---|
Pro 3 osoby Rozměry: Délka 2945 mm, Šířka 1615 mm, Výška 1850 mm, Rozvor 2050 mm Rozměry korby: 1330 x 850mm (více jak EUR paleta), Nosnost korby: 365 kg Motor: 4-taktní 8-ventilový dvouválec / 85 koní (63,4 kw)/7800 ot. Převodovka: automatická CVT - variátor CV-Tech Samosvorný zadní diferenciál Eaton (100% svornost) 4x4 pohon: odpojitelný Brzdy: kotoučové hydraulické, ruční brzda Odpružení: nezávislé, seřiditelné / dvojitá ocelová A-ramena Tříletá záruka a doživotní záruka na rám Pevný a mohutně dimenzovaný ochranný bezpečnostní rám (není nutná přilba!) Palivo: nádrž 40 litrů, bezolovnatý benzin 95 Oktanů Tažné zařízení: homologované |
Pro 2 osoby Rozměry: Délka 2310 mm, Šířka 1250 mm, Výška 1420 mm, Rozvor 1480 mm Tlumiče: ELKA St.3 - špičkové závodní plně stavitelné tlumiče ELKA Suspension Extrémně výkonný 1000 ccm motor s válci do “V: 4-taktní, 8-ventilový dvouválec, / 85k (63,4 kw)/ 7800 ot EPS - moderní posilovač řízení s progresí Vstřikování BOSCH (GER) Bezespojkový variator CV-Tech (Canada) 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu Automatický samosvorný zadní diferenciál Eaton (100% svornost) Nová převodovka Smartshift s optimalizovanými převody Nový systém zavěšení zadních kol umožňující vyšší zdvihy tlumičů Palivo: nádrž 30 litrů, bezolovnatý benzin 95 Oktanů Tažné zařízení homologované Kompletní off-road ochrana |
Volitelné zimní příslušenství: Čelní sklo/ kabina |
Volitelné zimní příslušenství: Univerzální pásy Camso |