Všichni známe film Slavnosti sněženek a máme o myslivcích jasnou představu – jednou za rok vyčistí brokovnice a jdou si ulovit kance a pak ho sníst se šípkovou nebo se zelím. Jaká je ale realita? Myslivecké spolky především pečují o krajinu a zvěř a jsou aktivní v ochraně přírody. Myslivci do revíru můžou chodit pěšky, používat vlastní terénní auta (která lehce omlátí o větve) nebo si pořídit pracovní čtyřkolku.

 

V zimě se do revíru jezdí třeba i 4 x týdně

Myslivost je široká škála činností, péčí o krajinu a zvířata počínaje a spolkovou činností na venkově konče. Myslivecká sdružení často hospodaří v honitbách o výměře 2-3 tisíc hektarů, které tvoří lesní a polní pozemky i vodní plochy. V každém ročním období, ať mrze nebo je vedro k padnutí, čeká na ně práce v terénu. Zavážení vody nebo krmiva a medikamentů zvěři, opravy oplocení, krmelců a posedů, sázení stromků a další činnosti. Udržují také stanovené stavy zvěře, tak aby byla zachována rovnováha v krajině.

Pracovní čtyřkolky, jako je třeba CFMOTO Gladiator UTV1000 EPS, umí takovou práci výrazně usnadnit. “Podle mého, čtyřkolka nadělá v lese méně paseky než traktor nebo terénní auto a lehce se s ní dostanete do kopců a špatně sjízdných míst,“ ukazuje pan Jiří Kasina na kopcovitý skalnatý revír pod hradem Houska. „Tam kde to jde, jdu raději pěšky. Ale ty roky, kdy jsme čtyřikrát týdně nosili pytle s řepou a senem na ramenou kilometr do skal tam a zase zpátky, jsou už naštěstí pryč.“

 

8 DSC3954

CFMOTO Gladiator UTV1000 EPS je nejprodávanější pracovní čtyřkolka na trhu. Myslivci se mohou spolehnout na výkonný 1000ccm motor.

 

Čtyřkolka má pro myslivce a lesníky velké výhody. Má větší prostupnost obtížným terénem. Projede podemletou cestou, přes popadané větve nebo bahno, aniž byste se museli bát, že zapadnete nebo si zničíte podvozek či karoserii. Na auto, byť terénní, musí být člověk opatrný, ale čtyřkolka je tu na práci a je určená do terénu.

Stroj CFMOTO jsou vždy před uvedením na trh testovány často v extrémních podmínkách Kanady nebo Ruska, pracovní UTV pak se speciálním důrazem. Aby vás podobný stroj  nenechal nikdy ve štychu, má silný 1000 ccm motor s válci do “V” o výkonu až 85 Hp a také bezespojkový variator CV-Tech, samozřejmostí je 4x4 s uzávěrkou předního diferenciálu. Příjemným nadstandardem, který si na zakázku nechává montovat české zastoupení Journeyman, je pak precizně fungující automatický zadní samosvorný diferenciál Eaton. Gladiator UTV 1000 má homologované tažné zařízení, na které jde dát vozík nebo přihrádka na zvěř. Ve volitelné výbavě má naviják, což znamená, že se kdykoliv dostanete ze šlamastyky ven, odsunete si spadlý kmen z cesty nebo si přitáhnete divočáka z roští ve svahu. „Tenhle stroj projede opravdu hodně, dá se kličkovat mezi stromy, na redukci 4x4 s uzávěrkou diferenciálu pak projede takřka všude. A hlavně, pokud třeba ulovíte po půlnoci silnější prase, nemusíte nikoho budit - sklopíte vozík, navijákem natáhnete zvěř a hotovo. Nejste závislý na tom, jestli pro vás někdo v noci dojede a se zvířetem vám pomůže,“ dodává myslivec Kasina. Čtyřkolka má krásnou prostornou korbu, která je sklopná, jištěná hydraulickými tlumiči a má otevírací zadní čelo.

 

14 DSC3921

Na ložnou plochu jsme bez problémů naložili 3 divočáky. Jako velmi praktické se ukázalo i volitelné víko sklopné korby, které zakryje náklad před nepřízní počasí i před případnými nenechavci.

 

Práce v krajině a v lese je krásná, jste na čerstvém vzduchu a vyčistíte si hlavu. Ale také těžká. Myslivecké sdružení pečuje o krmelce, které se musí opravovat a zavážet, staví a opravuje tzv. kazatelny (velké uzavřené posedy) i posedy, ze kterých lze les a zvěř pozorovat. Stahuje větve a polomy. Na jaře plánuje výsadbu remízků. Pro tyhle všechny činnosti využívá právě čtyřkolku. CFMOTO Gladiator UTV1000 sveze 3 lidi (má homologována 3 místa!), na korbu se dá naskládat všechen materiál a nářadí, a ještě připojit vozík, který uveze stovky kilogramů. Čtyřkolka projede bez potíží rozbitou cestou, blátem i závějemi, má dva jízdní režimy – na rychlou jízdu (H) a na těžkou práci v terénu (L). A když je velká zima nebo slota, můžete se schovat do kryté vyhřáté kabiny (volitelná příplatková výbava od českého výrobce profi kabin DFK).

 

2 DSC3900

Zavézt nebo opravit krmelec není problém. Na čtyřkolku se dá naložit až 360 kg na korbu a dalších stovky kg utáhne za sebou na vozíku. A projede blátem i závějemi.

 

Podzim a zima je čas honů

Na podzim a v zimě je hlavní lovecká sezóna, myslivci mohou lovit nejvíc druhů zvěře. Od září začínají první hony drobné zvěře (zajíci a divoké kachny). V té době už mohou myslivci lovit spárkatou zvěř - jelení, srnčí, mufloní a dančí zvěř. Nejvíc se teď loví samozřejmě černá (prase divoké), které se může lovit po celý rok, vyjma dospělých kusů, které je možné střílet jen od srpna do prosince. Jejich počet je potřeba pravidelným odstřelem redukovat.

Při první naháňce pod Houskou myslivci střelili a na čtyřkolkce přivezli tři sedmdesátikilové „lončáky“, což jsou mladá prasata. Ti chodí v rudlu, tedy stádu třeba i s dvaceti kusy, a když začnou rýt, tak po nich zůstane spoušť. „Někteří lidé vidí lov neradi, přijde jim to zbytečné. Ale v Česku máme jen pár přírodních parků, kde by si příroda pomohla sama. Máme krajinu, do které výrazně zasáhl člověk, a pokud by se zvěř neredukovala, bude docházet k velkým ekonomických ztrátám a problémům. V určitých lokalitách už teď zvýšené stavy zvěře dělají škody zemědělcům, lesákům i obyčejným lidem v obytných zónách.“

Hony mají svá specifika. Záleží na tom, jaká zvěř se loví, v jakém terénu a kolik lidí je na lovu. Má také má svá jasná pravidla. Kontrola zbraní, nástup, vlastní lov, výřad. Na honitbě je stanoven vedoucí honu, který rozdělí účastníky do skupin a rozdělí jim i revír. Zopakuj, jaká se loví zvěř a také pravidla, která musí lovci dodržovat, aby byla zachována bezpečnost. Na místa pak všichni odjedou auty nebo čtyřkolkami…ale do lesa už musí po svých a stáhnout ulovenou zvěř pak pomáhá pracovní čtyřkolka.

 

3 DSC3914

Čtyřkolka v lese nadělá méně hluku i škody než terénní auto nebo malý traktor.

K tradicím, které se myslivci snaží dodržovat, patří stylové oblečení, troubení k začátku a ukončení honu i chování k ulovené zvěři. Na konci honu se vždy koná výřad (uložení zvěře mezi větvičky a zapálení ohňů), na kterém dostanou ulovené kusy poctu, zatroubí se a oznámí, kolik se ten den slovilo. Poslední leč je finále celého dne, kdy se hon konal. Na něm myslivci hodnotí průběh honu a jeho výsledek, všichni se baví. Pod Houskou na lovce čekala také dobrá myslivecká kuchyně a dokonce bohatá tombola. Většina lovců by si přála vyhrát právě testovanou čtyřkolku – ta by se do revíru moc hodila 

 

 

 

Technické parametry CFMOTO Gladiator UTV1000 EPS a CFMOTO Gladiator X520

Dodavatel: Journeyman.cz

Gladiator UTV1000 EPS

Homologace: Pro 3 osoby, plná EU homologace, ŘP sk. B

Rozměry: Délka 2945 mm, Šířka 1615 mm, Výška 1850 mm, Rozvor 2050 mm

Rozměry korby: 1330 x 850mm (více jak EUR paleta), Nosnost korby: 365 kg

Motor: 4-taktní 8-ventilový dvouválec / 85 koní (63,4 kw)/7800 ot.

Převodovka: automatická CVT - variátor CV-Tech / uzamykatelný přední diferenciál / zadní samosvorný diferenciál

4x4 pohon: odpojitelný

Brzdy: kotoučové hydraulické, ruční brzda

Odpružení: nezávislé, seřiditelné / dvojitá ocelová A-ramena

Tříletá záruka a doživotní záruka na rám

Palivo: nádrž 40 litrů, bezolovnatý benzin 95 Oktanů

Tažné zařízení: homologované, ISO50

Volitelné příslušenství:

Čelní sklo/ kabina
Ochranný kryt podvozku
Nástavba/ kryt korby,
Ochranný rám,
Nosič na tažné zařízení