Za velkou louží patří Honda k tomu nejoblíbenějšímu, co trh ATV nabízí. Na Evropu naopak Japonci víceméně kašlou, protože je tu čekají složité homologace a prodeje jsou o několik řádů nižší. Když se tak dostanete k pečlivě udržovanému kousku techniky, která se tady oficiálně vůbec neprodává, je to malý svátek.

Polaris

To je i případ Recona. Jestliže i u nás Honda svého času prodávala větší Rincony 680, tak svoji nižší třídu Foreman 500, Rancher 420 a Recon 250 ne. Důvody budou minimálně dva – tím prvním je cena, která by po připočítání poplatků za cla, dopočítání DPH a zajištění homologace přesáhla výrazně výkonnější typy od prodávanějších značek, tím druhým je jednoduše výrazně větší obliba velkých objemů, takže malá dvěstěpadesátka by tu žádnou díru do světa neudělala. Byť, co si budeme vykládat, kvalitou zpracování i jízdními výkony strčí do kapsy nejprodávanější kolky našeho trhu z půllitrové třídy…

Honda

Recon, vyráběný už od roku 1997, vychází z jednoválcových Hond devadesátých let a nechce si ani hrát na něco jiného než odolnou pracovní čtyřkolku. Vzadu si ponechává tuhou osu, vpředu lichoběžníkovou nápravu. K pohonu používá jenom zadní kola. Konstrukčně je tak nejzajímavější pohonná jednotka. Honda, produkující prakticky všechno od skútrů až po letadla, je technologicky výrazně dál než všichni výrobci čtyřkolek z Ameriky dohromady. Na téhle malé kolce to dává znát způsobem sobě vlastním – tovární konstruktéři Hondy považují variátor za velmi primitivní způsob přenosu výkonu, a tak namísto toho osadili Recona pětistupňovou převodovkou, jakou mají i jejich větší modely. Ta může být řazená buď manuálně, nebo elektricky u modelu ES (příplatek je 200 USD), což je případ vyfoceného modelu. A to je dvěstěpadesátka! Postavte si vedle toho třeba Bashana 250…

Technickou lahůdku si Honda sice neodpustila, ale jinak pro tuhle farmářskou čtyřkolku nechala vzduchem chlazený stojatý jednoválec s tyčkovým rozvodem OHV, doplněný karburátorem. Recon má bubnové brzdy, vpředu ovládané hydraulickým okruhem, vzadu mechanicky. Z pohledu terénu jsou bubny výhodnější než kotouče, na které nacáká bahno a špinavá voda pokaždé, a s každým zabrzděním dochází k oděru materiálu ve větší míře než u silničních strojů, to u bubnů odpadá.

Ani přístrojovku u stroje určeného pro práci nepotřebujete, Recon si vystačí se sadou kontrolek. Takže až na převodovku maximálně jednoduchý stroj preferující funkčnost a bezúdržbový provoz.

PolarisKdyž k tomu přidáte váhu kolem dvou metráků, tj. cca 150 kilo pod čínskými půllitry, je vám jasné, že s nimi na téhle mašině budete minimálně držet krok! Při dobrém obutí si ani nevzpomenete, že by byl potřeba připínací pohon předku. 

A zpracování? O dost lepší než u mexických Can-Amů…

Jak to vidí majitel

Vlastníkem vymazleného Reconu z fotek je fotograf a kameraman Mirek Brdek, který je podepsaný pod celou řádkou akčních videí například od značky Goes. Takhle hodnotí svého Recona on: „Můj názor je tento: malý čínský stroj je řešení pro začátečníka, spousta nedokonalostí, nedořešených konstrukčních prvků… Vrhnul jsem se proto po dvou letech do Suzuki Kingquad 700 a byl to obrovský rozdíl oproti jakékoliv číně! Vše najednou funguje na 100 %, nic se neopravuje, motor je kultivovaný, vše jde jako po másle, ale časem jsem se nasytil a zjistil, že nepotřebuji tak velkou čtyřkolku a teprve ne 4x4, chci malý, lehký spolehlivý stroj, který bude fungovat a líbit se mi. Jednou jsem měl možnost se svézt na Hondě Recon 250 z roku 1995, který vycházel konstrukčně volně z modelu Fourtrax 300. Můj první dojem byl nepopsatelný! Honda nastartovala na dotknutí palce, a to stála 14 dní v chladné stodole, zvuk motoru na volnoběh už mi dodával nesmírný prožitek, pak jsem si sednul na ten malý stroj a vůbec jsem z toho neměl špatný pocit, ba naopak, Recon mi ihned sednul na posed, takže jsem tlačítkem zařadil 1-2-3-4-5 stupeň a vyrazil po polní cestě. Plně automatická převodovka umožňuje řadit kdykoliv se zachce a jaký je libo převodový stupeň a to se mi líbí nejvíce ze všeho! Bez problémů je možné se rozjet na 2. nebo na 3. rychlost, na 5. stupeň se dá jet třeba jen 30-40 km/h a motůrek si vrní ve velmi malých otáčkách, je to symfonie, po přidání plynu začne Honda s ochotou akcelerovat. Proto jsem se rozhodnul pořídit tento model, který jsem po roce shánění sehnal čirou náhodou z USA na inzerát. 

Moje poznatky jsou: řízení jde nezvykle přesně a lehce, stroj se ovládá s nebývalou lehkostí, navíc má úžasnou prostupnost terénem a výjezd s 40-50procentním stoupáním není žádný problém, přenos točivého momentu na kola je zcela odlišný než u variátoru, motor má jen 229 ccm, ale mně připadá až moc dostatečný, v tom je to kouzlo – v jednoduchosti, spolehlivosti a užitkovosti. Honda Recon je dle mého názoru nejlepší řešení pro farmáře, hospodáře, lesníky a pro všechny, kdo potřebují bezúdržbový stroj pro práci v terénu, lese, zahradě, ale i ve firmách. Velice důležité je zmínit o hospodárnosti Hondy, spotřeba paliva u mého stroje je 9-10 mth na 6 litrů paliva!!! Což je polovina oproti stejnému obsahu Linhai 260. Najezdil jsem za necelý rok 90 mth a nestalo se mi ani jednou, abych nenastartoval na první dotek palce! A podotýkám, že jsem užíval stroj i v loňských tropických dnech, kdy teploty atakovaly 40°C, motor vždy naskočil na první převalení. Honda má nejspolehlivější pohonné jednotky na světě, o tom jsem nyní přesvědčen. Už se mi nechce vrátit na stroj, který má variátor, řazení pětistupňové převodovky má svoje kouzlo! Honda je nejlepší!“

Text: Dan Pejzl

Foto: Mirek Brdek