Bylo to na spadnutí a Polaris spíš trochu zaspal dobu. Největší výrobce čtyřkolek a náklaďáčků přidal do svého katalogu stránku s litrovou cestovní čtyřkolkou až letos… Samozřejmě že se nemůže jmenovat jinak než Sportsman.

Polaris

Sportsman jako značka ve značce je v nabídce Polarisu už dlouhých 20 let. Nejdřív jako jednoválec, později dvou. V objemu motoru ho vždycky čas od času nějaká značka přeskočila, nejdřív Kawasaki se svým Brute Forcem (2005), Arctic Cat s Thundercatem (2007) a naposledy Can-Am s litrovým Outlanderem (od roku 2011). Nedá se svítit, tohle si světová jednička nechce nechat líbit. Litrový Sportsman je tak logickým vyústěním uvedení Scramblera XP 1000 v modelovém roce 2014. Základ mají obě mašiny stejný, pohon v podstatě taky, takže očekávání se před loňským představováním novinek dalo snad krájet.

Když soupeří Can-Am a Polaris, tak nikdy neuvedou stroj, který by byl snad jen náznakem slabší než ten konkurenční. Takže ano, Sportsman je silnější než Outlander. Litrový Rotax dává bratru 82 koní, kdežto litr od Polarisu se chlubí 89 poníky. Už ve Scramblerovi se ukázalo, že nejen vidlicovým twinem může býti živ čtyřkolkář, a taky, že nejen čtyři čočky musí zdobit ksicht 4x4 sportky. Sportsman naproti tomu hraje na tradicionalistické nálady – design žádnou revolucí neprošel a nikomu to asi moc nevadí, Sportsman je značkam, a když ho poznáte na první pohled, tak jenom dobře.

A ono těch dalších změn proti zavedené osmpade taky moc není (i tak litr váží i 23 kilo víc). Takže tou největší je prostě ten větší motor – vznikl zvýšením zdvihu a zvětšením vrtání stávající 850, takže z 860 kubíků tu je 952 ccm (Can-Am má ovšem 976). Motor je řadový dvouválec a od typu 850 už je uložený podélně s osou stroje, takže o 90° jinak než na drtivé většině čtyřkolek. Znamená to taky uložení variátoru vzadu napříč ke směru jízdy. Výhody se nabízejí – víc místa v nášlapech a celkově subtilnější stavba. Nevýhodou je uložení variátoru, ke kterému musíte do zadního podběhu. S uložením motoru souvisí další vlastnost nových Sportsmanů a Scramblerů – nádrž je posazená za přední nápravou a před motorem, takže výrazně blíž těžišti, než kdyby byla na tradičním místě vzadu nad nápravou. S vyprazdňující se nádrží tak nepřichází změna těžiště, což je zejména u Scramblera určeného ke sportovní jízdě docela příjemná věc.

Do sedel!

Krátký Sportsman je asi nejbližším příbuzným Scramblera a my jsme měli ideální možnost porovnání s ním v jeden den na krosové trati i v přilehlé Honda pískovně. Oba jsou zářným příkladem toho, jak odlišná může být jedna koncepce s různým určením. Jakkoliv je Sportsman jedna z nejsportovnějších čtyřkolek na trhu a navíc s nejsilnějším motorem, který aktuální ATV svět zná, při přímé konfrontaci se Scramblerem tahá v režimu dynamické jízdy za výrazně kratší konec provazu. Podvozek od Foxu, který litrový Scrabler fasuje povinně, prostě nad měkkými standardními jednotkami Sportsmana vyniká o třídu. Závodní Scrambler Karla Tichého je tak bez jakýchkoliv úprav na podvozku a motoru (kromě laďáku) králem rychlé jízdy a výrazně víc jistoty cítíte nejen v řídítkách, ale celkově i v podvozku. Zpětná vazba tu není jenom prázdné slovo, byť má kolka samozřejmě posilovač. Dílo dotvářejí rozdělené okruhy brzd, se kterými máte prostě v rukách geniální terénní hračku. 

Jenže tohle má být o Sportsmanovi. Ten nastupuje přesně tam, kde Scrambler končí. Podvozek sportky funguje tím líp, čím rychleji jedete, ale to při běžném courání se terénem moc neoceníte. Sportsman totiž jede jako po mechu ve jménu tradic Polarisu. Cestování je tedy přesně to, co má v popisu práce – Sportsman tak neznamená sport, na to má už Polaris jiného koně. 

PolarisDlouhé hodiny za řídítky Sportsman zpříjemňuje geniálně polstrovaným sedlem, které doslova hýčká pozadí. Jeho mohutnost vynikne nejlíp při pohledu zboku. Dva se sem taky vejdou, ale na větší cesty ve dvou tu je dlouhá verze Touring. Samozřejmostí je i posilovač řízení, tady sice bez ladění účinku jako u konkurenčního Outlandera, ale funkčností bez výhrad. Naprosto geniální je rejd stroje – se Sportsmanem se otočíte na pětníku, a kdyby i to bylo málo, snadno si pomůžete plynem… Typickým znakem polárek je brzdová soustava s jednou páčkou, a navíc ještě na levé straně. To motocykly odkojeným kolkařům ze začátku trochu vadí. Výkon brzd je ale bez výhrad, i když vedle stojící Scrambler s oddělenými okruhy na tom byl o chlup líp. Polarisí typická blbuvzdornost se projevuje i na pohonu 4x4, ten aktivuje předek jen v okamžiku, kdy to je potřeba, stejně tak i uzávěrku předního difu. U cestovní kolky nechybí poloha ovladače pro sjíždění kopců systému Active Control Descent (ADC) přidávajícího se k Engine Braking System (EBS), Scrambler jakožto sportovec tohle nemá a ani motorem nebrzdí. Třešničkou na dortu je obrovský prostor kastlíku s víkem mezi zadními světly, kam bez problému zastrčíte třeba celou petku!

Co napsat závěrem? Asi takhle - Sportsman XP 1000 má pro většinu jezdců možná až příliš výkonu a bude tu jenom málokdo, komu by 850, mimochodem levnější o plných 79 tisíc v oficiální síti, nestačila. Na klasické cestování tolik koní jednoduše nepotřebujete - 850 jich má jenom o 12 míň. Na druhou stranu, komu by se chtělo pořád dokola poslouchat popichování litrových kanamistů…

Verdikt:

Motor **********

Brzdy *********

Řazení *********

Podvozek *********

Ovládání **********

Zpracování **********

Celkově 9,3

Text: Dan Pejzl

Foto: Franta Chobot