Bestseller dostává dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvojitým zásahem s Jean Claude Van Dammem v hlavní dvojroli a Dvojčaty s De Vittem a Arnoldem… Je tu Gladiator X520.

Jestli už v tom značení máte trochu hokej, tak nezoufejte, nejste v tom sami. Gladiator X450, původně CForce 400AU je prostě čtyřstovka a Gladiatoři X520 a X550 jsou zase „jenom“ pětistovky. Ale to koneckonců byly dřívější modely 510 a 530 taky… Jasno je v tom, že oba objemy používají osvědčenou techniku z vlajkové lodi CF Mota – z Gladiatora X8 – hlava, válec i píst, takže cokoliv jde na trh, má už za sebou slušnou historii v podobě statisíců vyrobených a odzkoušených motorů.

Gladiator 520

V případě červnové novinky českého trhu – Gladiatora X520 – jde o takový sňatek z rozumu. Konstruktéři zabili dvě mouchy jednou ranou a přivedli na svět nový model – použili kompletně stejné šasi a kapoty z X450 a osadili větší motor z typu X550. Rozdíl obou mašin je v podstatě jen v hodnotě zdvihu pístu – při vrtání 91 mm udělalo prodloužení zdvihu na klice o 14,7 mm nad pístem prostor pro dalších 95 kubických centimetrů a CF Moto tak elegantně bez dalších úprav navyšuje zdvihový objem o 24 %. To samozřejmě znamená navýšení výkonnostních parametrů jednoválce, tak jak je známe už z X550 – plus pět koní a plus plných 10 Nm točivého momentu. Jiné namapování řídicí jednotky je samozřejmostí.

Suchá čísla toho moc neřeknou, netechnický typ si pod tím ztěží představí konkrétní vlastnosti. I proto je tu náš test, kde jsme porovnali tváří v tvář obě dvojčata a ještě návdavkem přidali staršího bratříčka X550.

Poznáte je podle… barvy!

Odlišit X520 od stávající X450 je snadné, pokud vidíte na polepy, kde si přečtete čísla. Pokud byste je neviděli, je tu jednoduché vodítko – žlutou barvu plastů u X450 prostě neobjednáte, ani když znáte důvěrně zásobovače v Journeymanu. S černou a oranžovou to je horší, ty jsou pro obě modelové řady společné… Ještě se proto můžete zaměřit na kola – X450 měla dřív menší čtyřiadvacítky (teď už má taky pětadvacítky), X520 už od začátku stojí na „dospělých“ pětadvacítkách.

Polaris

Jestliže už tedy jste schopni stroje odlišit vizuálně, není od věci zasednout za řídítka a kochat se rozdíly ve funkčnosti ve skutečném terénu. Tady je to o poznání jednoznačnější – objem ničím nenahradíš, snad jenom kompresorem a ty nám zatím u čtyřkolek moc nefrčí. Čtvrtina objemu navíc je čtvrtina objemu navíc, to se pozná. Jen pro přirovnání, je to stejné, jako když jedete autem s motorem 1.6 a nebo s dvoulitrem. Novinka má znatelně silnější spodní, střední i horní otáčkové pásmo a dává to bez okolků znát. Variátor tu je stejný jako u X450, tj. bez rozběhové spojky, takže výkon z kliky okamžitě nastupuje na hnací spojku variátoru (ten je mimochodem od kanadského specialisty CVTech) a kolka má hodně výrazný nástup už od nejnižších otáček. Čtyřistapadesátku pak celkem pochopitelně ve všech výkonových disciplínách strčí do kapsy, protože při vyšším výkonu těží z identické hmotnosti. Ne, že by maximálka by nějaký směrodatný údaj u čtyřkolky, ale variátor to u obou pustí někam ke stovce (po odškrcení na offroad verzi) a víc ani nepotřebujete. Oba stroje navíc měly příplatkové posilovače řízení (+ 15 000 Kč), takže to bylo opravdové čisté srovnání. 

Trochu nám z toho vystupoval starší Gladiator X550. Ten, díky svým najetým kilometrům, zase poskytnul srovnání zajetého a nezajetého motoru. Ten je u CF Mota napříč modelovou řadou docela zásadní. Kolem cca 1500-2000 km už jsou všechny tolerance na motoru usazené v těch správných hodnotách a motory točí o poznání radostněji, výkon je vyšší a celkově máte pocit, že najednou sedíte na úplně jiném stroji. V tomhle případě ani nevadilo, že X550, tím že se dodává jenom dlouhá, byla dlouhá a měla tak o cca 25 kg čisté váhy navíc proti krátké X520. Prostě zajetý jednoválec ukázal drápky a naznačil, že i u X520 se ještě můžeme těšit na mnohem zajímavější projev, než byl ten se 70 km na tachu… Aby byl příplatek oněch 15 tisíc X550 proti X520 (v dlouhé verzi) ospravedlnitelný, je potřeba poctivě přiznat, že X550 má ve srovnání s menšími sourozenci pohodlněji naladěný podvozek, o atraktivněji zpracovaném designu nemluvě. Teď ale v hledáčku máme novinkou X520.

Už loni uvedená X450 se ukázala jak velmi zábavný stroj, který díky své nepříliš vysoké hmotnosti představuje hodně hbitou hračku pro lesní, luční i jiná dobrodružství. Letošní X520 je zásluhou lepších výkonových parametrů příslibem ještě zajímavějších zážitků za řídítky. Svým výkonem 38 koní už konkuruje i výrazně dražším značkách a pořád si drží svou atraktivní cenovku.

Z dobrých vlastností převzatých z X450 musíme vypíchnout zakrytované podběhy, kde už bahno ani voda necákají do světel nebo elektriky, je tu taky šikovný boxík ukrytý za zadním světlem nebo dvě zásuvky – klasická zapalovačová a hned vedle druhá se dvěma USB porty.

Polaris

Takže X520 sice představuje sňatek z rozumu, jiskru ale nepostrádá!