Některé čtyřkolky jsou dobré, některé lepší, jiné doslova výborné, ale pro tuhle mašinu se mi jen těžko hledají superlativa. Už když vidíte dlouhého litra s bohatým příslušenstvím stát na místě, je vám jasné, že máte tu čest s něčím opravdu mimořádným. Když se pak litrový dvouválec probudí k životu a rozduní zem pod sebou, začínáte si v hlavě počítat, co všechno manželce nekoupíte, abyste mohli mít Outlandera v garáži…

Polaris

Srdcem čtyřkolky je litrový dvouválec od Rotaxu, který disponuje více než dostatečným výkonem 89 koní, je plněný vstřikováním a řízen jednotkou, která dokáže přizpůsobit mapu nadmořské výšce. Chtělo by se říct, že lepší motor si lze jen těžko přát. Okolo něj je postavena neméně dobrá čtyřkolka. Dvoumístný Outlander má zavěšení s vlečnými rameny, dnes už typické zavěšení pro nové Can-Amy. O tlumení se tu starají jednotky FOX. Ty dokážou jezdci dopřát i sportovnější jízdu. Pokud se nechcete nikam hnát a užít si jen komfortní svezení a kochání přírodou, je lepší sáhnout po verzi LTD, která stojí prakticky stejně, ale disponuje komfortnějším vzduchovým podvozkem. Ten ale naopak dosáhne rychle svých limitů při rychlé jízdě.

Polaris

Na Foxech ovšem tenhle Outlander rozhodně není žádná tvrdá koza. Nerovnosti filtruje naprosto samozřejmě a jezdec má dostatek pohodlí za všech okolností. A nejen jezdec. Na dlouhém Outlanderu je dostatek místa i pro spolujezdce, který zde má k dispozici opěrku a mohutná madla. To ale není jediná nadstandardní výbava modelu XT-P. V ceně čtyřkolky dostanete ještě přední i zadní ochranný rám, silný naviják a chrániče rukou. Už v základní výbavě je posilovač řízení DPS, který nastavuje svou intenzitu v závislosti na rychlosti, jakou jedete.

Polaris

Zpracování je takové, na jaké jsme u Can-Amu zvyklí - perfektní. Palubní deska disponuje dvěma budíky s protiběžnými ručičkami, čím blíže k sobě jsou, tím větší zážitky z jízdy máte. Celkem jednoduché. Mezi budíky je multifunkční displej, který ukazuje vše, co můžete potřebovat - od najetých kilometrů až po nastavení posilovače, nebo teplotu motoru.

Až moc koní?

Všechny informace na palubce vás přestanou zajímat, jakmile nastartujete motor a stisknete páčku plynu. Dvouválec reaguje okamžitě a vystřelí velký Outlander vpřed. Akcelerace je ještě působivější v kontrastu s velkou a dlouhou čtyřkolkou. Když dáte neopatrně plný plyn, začnou zadní kola hrabat bez ohledu na to, jestli jste na asfaltu, nebo v terénu. Pod pravým palcem máte zkrátka vždy dostatek výkonu a točivého momentu a dostat motor na limit chce už nějaké ty zkušenosti.

Podvozek ale rozhodně nezaostává. Tlumiče od Foxu dávají dobrou odezvu a dokážou dobře filtrovat malé nerovnosti i velké díry v cestě. V zatáčkách se Outlander chová jako klasická dlouhá čtyřkolka a moc se mu do ostrých zákrut nechce. Předek se v ostrých zatáčkách hodně potápí a musíte si zvyknout. Pořád si ale s ohledem na délku a váhu čtyřkolky můžete dovolit pořádně sportovní jízdu. 

Co mě hodně překvapilo je rejd. Ten nebývá silnou stránkou velkých pracáků a Outlander v této disciplíně naprosto exceluje. Dlouhou čtyřkolku dokážete bez problémů otočit na trochu širší lesní cestě. A to se v terénu vždy hodí. 

Ne vše se dá v terénu řešit jen brutálním výkonem a občas je třeba zapojit náhon 4x4. Ten je u pracovních čtyřkolek samozřejmostí. Uzávěrku ale budete na Can-Amu samozřejmě hledat marně. Ta je automatická se spolehlivým a léty prověřeným systémem Visco Lock. Pak už jen těžko hledáte překážku, kterou by Outlander nepřejel. Velmi slušně fungují i sériově obuté pneumatiky Carlisle, které jsou nazuté na ráfcích s beadlocky. 

Těžko najít chybu

Pokud chcete mít největší a nejluxusnější čtyřkolku z party, která k tomu ještě vždy perfektně funguje, sotva budete hledat něco lepšího. Dlouho jsem přemýšlel nad tím, co bych Can-Amu vytknul, ale tahle mašina v podstatě nemá chybu. Vše je dobře vymyšlené, vše je dobře vyrobené a nechybí ani detaily, jako úložný box v zadní části. Outlander má zkrátka vše, co si čtyřkolkář může přát. Můžete namítat, že cena je astronomická, ale těch 463 900 za tohle svezení rozhodně stojí.